Tuesday, 16 June 2015

Belanjawan Negara

Tajuk : Belanjawan Negara Malaysia
Maksud – satu penyata kewangan yang merekodkan corak hasil dan corak perbelanjaan kerajaan
                  persekutuan untuk satu tahun yang akan datang 
Kegunaan   - i.alat perancangan perbelanjaan dan hasil kerajaan
                       ii.alat pengurusan sumber ekonomi Negara
Perbelanjaan kerajaan 2 jenis iaitu  
1.Perbelanjaan mengurus – perbelanjaan pentadbiran  dan bersifat berulang-ulang setiap tahun.
 Butiran
2010
2011
2012
1Emolumen
44663
50148
59197
2.Pencen dan ganjaran
11515
13565
14188
3.Bayaran khidmat hutang
a.       Luar Negara
b.      Dalam Negara
15621
658
14963
17716
684
17032
20453
535
19918
4.Pemberian dan serahan kepada Kerajaan Negeri
   a.Pemberian di bawah Perlembagaan
   b.Pemberian/pindahan lain
4689
3218
1471
5535
3582
1953
5846
3878
1968
5.Bekalan dan perkhidmatan
23841
28949
31960
6.Subsidi
23106
36256
42404
7.Perolehan aset
1869
2665
1154
8.Bayaran balik dan hapus kira
601
1009
1362
9.Pemberian kepada badan berkanun
12407
13772
15054
10.Perbelanjaan-perbelanjaan lain
11320
12980
10999
Jumlah
151632
182595
202617
1.Emolumen – bayaran gaji dan elaun kepada kakitangan kerajaan – Komponen utama perbelanjaan.
2.Pencen dan ganjaran – bayaran bulanan kpd kakitangan kerajaan yang telah bersara dan bayaran
                                             sekali kepada kakitangan kerajaan yang bersara kerana menghargai sumbangan.
3.Bayaran khidmat hutang – bayaran balik pokok dan faedah atas pinjaman yang dibuat oleh kerajaan.
4.Pemberian dan serahan kpd kerajaan ngeri  - peruntukan perbelanjaan kerajaan persekutuan kepada
                                                                                     kerajaan negeri
5.Bekalan & perkhidmatan – perbelanjaan membaikpulih jalanraya, sekolah,hospital dan harta kerajaan 
6.Subsidi – bantuan kewangan kepada pengeluar – turunkan kos pengeluaran
                 - pemberian biasiswa kpd pelajar di sekolah dan universiti
                 -bayaran pengurusan kpd sekolah rendah dan menengah
7.Perolehan asset – perbelanjaan penyelenggaraan aset awam –kediaman,bangunan dan jentera
8.Bayaran balik – bayaran balik cukai,bayaran balik hutang sebelum tarikh matang,bayaran hapus kira
dan hapus kira
9.Perberian kpd badan –peruntukan kpd badan berkanun spt Petronas,MARA,UDA,Perbadanan
berkanun                       Kemajuan Ekonomi Negeri.




Soalan Kuantitatif: ( Rujuk data perbelanjaan muka surat 1 )
  1. Apakah yang dimaksudkan perbelanjaan mengurus ( 1m)

2.Terangkan komponen perbelanjaan kerajaan berikut :
   a.bayaran khidmat hutang       b.subsidi     c. perolehan asset   d.bekalan dan perkidmatan (4m)

3.Hitung kadar perubahan  dan terangkan arah aliran
    a. Perbelanjaan mengurus dari tahun 2010 hingga  2012    ( 2m)
    b.Setiap komponen perbelanjaan dan arah alirannya ( 4m)
Perbelanjaan Mengurus Megikut Sektor
Butir
2010
2011
2012
Keselamatan
Pertahanan
Keselamatan dalam negeri
18683
9749
8934
20941
11079
9862
22330
11174
11156
Perkhidmatan sosial
Pendidikan dan latihan
Kesihatan
Perumahan
Lain-lain
57765
37821
12719
1115
6110
64718
41741
14929
1626
6422
67239
43860
15068
1658
6653
Perkhidmatan ekonomi
Pertanian dan pembangunan luar Bandar
Kemudahan awam
Perdagangan dan perindustrian
Pengangkutan
Perhubungan
Lain-lain
14526
3470
125
6525
4296
57
53
19556
4791
124
7866
6584
133
58
17941
4368
132
8834
4468
81
58
Pentadbiran am
15342
16480
27105
Perbelanjaan lain
45316
60900
68002
Jumlah
151632
182595
202617

1.Keselamatan – peruntukan perbelanjaan – Kementerian Pertahanan dan Kementerian Keselamatan
                              Dalam Negeri
2.Perkhidmatan sosial–Kementerian Pelajaran, Kesihatan ,Perumahan dan Kerajaan Tempatan –terbesar
3.Perkhidmatan eko –sektor pertanian,dan pembangunan luar bandar,kemudahan awam ,pengangkutan
                                       dan perhubungan ,perdagangan dan perindustrian - terkecil
4.Pentadbiran am-peruntukan – Jabatan Perkhidmatan Awam, Jabatan Perangkaan, Jabatan Kastam
                                 Diraja Malaysia, Kementerian Luar Negeri


2.Perbelanjaan Pembangunan
- perbelanjaan pelaburan atau perbelanjaan  modal jangka panjang kerajaaan dan tidak berulang.
 - Membiayai projek pembangunan negara
Butir
2010
2011
2012
Keselamatan
Pertahanan
Keselamatan dalam negeri
3970
2666
1304
4568
3711
857
4394
3562
832
Perkhidmatan sosial
Pendidikan dan latihan
Kesihatan
Perumahan
Lain-lain
20784
12046
3780
1333
3625
12607
7735
2207
762
1903
13642
8557
1948
738
2399
Perkhidmatan ekonomi
Pertanian dan pembangunan luar Bandar
Kemudahan awam
Perdagangan dan perindustrian
Pengangkutan
Perhubungan
Lain-lain
26121
2920
5286
6987
8665
689
1574
28156
1128
6013
8364
10140
848
1663
30362
1901
5781
5492
10073
588
6527
Pentadbiran am
1917
1085
1424
Jumlah
52792
46416
49822
1.Keselamatan – menyediakan senjata dan kelengkapan – tentera dan polis
                       - latihan dan peningkatan kemahiran anggota uniform
2.Perkhiamatan – membina bangunan sekolah,hospital,rumah mampu milik,kuarters kakitangan awam
    sosial                -menaik taraf infrastruktur dan kemudahan serta  R&D di universiti,politeknik,pusat
                               latihan kemahiran dan latihan perguruan.
3.Perkhidmatan –pembinaan & naiktaraf jalan,jambatan,landasan keretapi,lapangan,terbang,pelabuhan
   Ekonomi            -kemudahan awam dan perhubungan –bekalan air dan elektrik, kemudahan
                                telekomunikasi , pembentungan di luar Bandar dan penjanaan sektor pertanian.
-          Pembangunan PKS dan pelancongan
4.Pentadbiran am – sistem pengkomputeran & e-kerajaan
                                 - pengambilan balik tanah dan bangunan dan pengubahsuaian kemudahan kerajaan
                                   spt mahkamah
Soalan esei
1a.Berikan maksud belanjawaan negara ( 2m)
      b.Terangkan komponen-komponen  belanjawaan negara (4m)
      c.Terangkan komponen-komponen  perbelanjaan negara ( 4m)
      d. Terangkan 4 komponen perbelanjaan mengurus negara mengikut  objek (4m)
      e. Terangkan komponen-komponen  perbelanjaan pembangunan negara(6 m) 


Hasil Kerajaan Persekutuan
1.Hasil cukai – sumber hasil yang diperolehi melalui cukai langsung dan cukai tak langsung..
2.Cukai langsung – beban cukai yang dikenakan tidak boleh dipindahkan kepada pihak lain misalnya
                                  cukai pendapatan perseorangan , cukai keuntungan syarikat,cukai harta pusaka
3.Cukai tak langsung – beban cukai yang dikenakan boleh dipindahkan kepada pihak lain misalnya
                                         cukai perkhidmatan , cukai import , cukai eksport  , cukai jualan
4.Hasil bukan cukai – hasil kerajaan dari sumber-sumber bukan cukai seperti
       a.bayaran permit dan lesen kenderaan       b.bayaran sewa harta kerajaan  
      c.bayaran denda mahkamah dan rampasan d. pendapatan pelaburankerajaan
      e.dividen  dpd Syk Petronas dan royalti petroleum
Butir
2010
2011
2012
Cukai Langsung
Cukai pendapatan
Syarikat
Perseorangan
Petroleum
Koperasi dan lain-lain
Lain-lain
79009
74451
36266
17805
18713
1667
4558
102242
96732
46888
20203
27748
1893
5510
116825
111255
54136
22445
31962
2712
5570
Cukai Tak langsung
Duti Eksport
Petroleum
Lain-lain
Duti import
Duti eksias
Cukai Jualan
Cukai perkhidmatan
Lain-lain
30506
1810
1745
65
1966
11770
8171
3926
2863
32643
2081
1997
84
2026
11517
8577
4982
3460
35668
2393
2393
0
2246
12338
9185
6197
3309
Hasil Bukan Cukai
50138
50534
54753
Jumlah
159653
185419
207246

1.Hitung kadar pertumbuhan hasil cukai dan hasil bukan cukai , cukai langsung, cukai tak langsung dan hasil bukan cukai dari tahun 2010 hingga 2012 dan jelas arah alirannya  serta berikan sebabnya.

Jenis Belanjawaan Negara
Jenis
Huraian
Contoh
Tujuan
Lebihan
Hasil kerajaan melebihi perbelanjaan kerajaan
T  melebihi G
T = 1000     G = 500
Maka BN = T – G
                  =1000 – 500
                  =RM500
-Belanjawaan lebihan –
 Dasar fiskal menguncup
 -atasi masalah inflasi
Kurangan
Perbelanjaan kerajaan melebihi hasil kerajaan
T = 1000     G= 1500
Maka BN = T – G
                 =1000 – 1500
                  =  - RM 500
Belanjawaan kurangan
Dasar fiscal mengembang untuk atasi pengangguran / kemelesatan negara
Seimbangan
Hasil menyamai perbelanjaan kerajaan
T = 1000    G = 1000
Maka BN = T – G
                  =1000 – 1000
                  = RM 0
Menjamin kestabilan ekonomi dan mengukuhkan kewangan kerajaan
Maklumat Belanjawaan Negara
Butir
2009
2010
2011
2012
Hasil Kerajaan
158639
159653
185419
207246
Jumlah Perbelanjaan Mengurus
157067
151632
182595
202617
Jumlah Perbelanjaan Pembangunan Kasar
49515
52792
46416
49822
Terimaan balik pinjaman
519
1496
1082
2895
1.Hitung imbangan akaun semasa dan belanjawan negara bagi setiap tahun  serta jelaskan arah
  alirannya  
2.Bagaimanakah belanjawaan negara ini boleh ditampung oleh kerajaan.
3.Terangkan kesan cara belanjawaan negara ditampung dalam soalan 2.









Hutang Negara
1.       Hutang dalam negara –   mejual sekuriti kerajaan  - pinj jangka panjang dan faedah dibayar
                      -KWSP, PERKESO .BSN, BNM. SYK Insurans, Institusi Perbankan
              Dijual pada nilai muka
                                                            -menjual sijil pelaburan – pinj jangka panjang dan dividen dibayar
                       -Lembaga Tabung Haji , Perbankan Islan – Bank Islam Malaysia Berhad
                       -Syk Insurans Islam – Syk Takaful
  
            Dijual pada harga diskuan  -Bil perbendaharaan – pinj jangka pendek. ( <setahun )-dpt untung
                        -Institusi perbankan,sky insurans, bank kerjasama rakyat berhad

2.       Hutang Luar Negara    - Pinj pasaran – pasaran modal antarabangsa– terbit bon dan nota
                                          Terapung  - London, New York ,Tokyo , ( pinj bersendiket)
                 -Amerika Syarikat , Jepun , United Kingdom , Kesatuan Eropah

                  -pinj projek – institusi kewangan antarabangsa dan  Negara lain –
                    membiayai projek pembangunan Negara .
                   -Bank Dunia, Bank Pembangunan Asia , Jepun , A/S , Britian
                 
Butiran
2009
2010
2011
Hutang dalam Negara
Bil Perbendaharaan
Sijil Pelaburan
Sekuriti kerajaan
Lain-lain
348600
4320
66000
242270
36010
390356
4320
81500
260993
43543
438025
4320
110000
277713
45992
Hutang luar Negara
Pinjaman pasaran
Pinjaman Projek
12787
6049
7738
16745
9355
7390
18103
10403
7700
1.        Apakah yang dimaksudkan belanjawaan kurangan ?. (1m)
2.       Berikan maksud perkara berikut
a.bil perbendaharaan     b.sekuriti kerajaan / surat jaminan kerajaan    c. Pinjaman projek  (3m)
3.       Hitung kadar pertumbuhan hutang negara , hutang dalam negara dan hutang luar negara . serta
 arah alirannya. (5m)
4.       Terangkan kesan baik dan buruk hutang dalam negara dan hutang luar negara  (6m)






Latihan Kuantitatif
 1.Jadual di bawah menunjukkan data kewangan kerajaan pada tahun 2011 dan tahun 2012 (RM juta)
Butiran
2011
2012
Cukai langsung
       Cukai pendapatan
       Cukai langsung lain
79009
74451
4558
102241
96732
5509
Cukai tak langsung
       Duti eksport
       Duti import
       Duti eksais
       Cukai jualan
       Cukai perkhidmatan
       Cukai tidak langsung lain
30506
1810
1966
11770
8171
3926
2863
32643
2081
2026
11517
8577
4982
3460
Hasil Bukan Cukai
50138
50534
a.       Apakah maksud cukai langsung dan cukai tak langsung?2m
b.      Nyatakan dua contoh hasil bukan cukai ( 1m)
c.       Hitung peratusan sumbangan cukai tak langsung ,cukai tak langsung dan hasil bukan cukai kepada jumlah hasil pada tahun 2011 dan 2012. Nyatakan arah aliran setiap komponen hasil tersebut.(3m)
d.      Hitung kadar pertumbuhan cukai langsung, cukai tak langsung dan jumlah hasil cukai pada tahun 2012. (2m)
e.      Jelaskan dua sebab kerajaan mengenai cukai terhadap orang ramai ( 2m) 
      2. Jadual di bawah menunjukkan data kewangan kerajaan antara tahun 2008 hingga 2011.
Butiran
2008
2009
2010
2011
Jumlah hasil ( RM juta )
139885
159793
158639
159653
Perbelanjaan mengurus (RM juta )
123084
153499
157067
151633
Perbelanjaan pembangunan (RMjuta )
40564
42847
49515
52792
a.       Apakah maksud akaun semasa(1m)
b.      Hitung akaun semasa antara tahun 2008 hingga 2011.dan huraikan arah alirannya.(4m)
c.       Apakah maksud belanjawaan kerajaan persekutuan ?, ( 1m)
d.      Hitung belanjawaan kerajaan persekutuan antara tahun 2008 hingga 2011. Huraikan arah alirannya..(3m)
e.      Nyatakan cara kerajaan membiayai belanjawaan kurangan (1m)                                                                                                    
            


Bab Perdagangan Antarabangsa Dan Imbangan Pembayaran
Keterbukaan ekonomi :- mengukur sejauhmana ekonomi sesebuah negara  bergantung kepada
      (2014)                           perdagangan antarabangsa yang meliputi import dan eksport.
Formula     :  Darjah Keterbukaan ekonomi ialah nisbah jumlah perdagangan terhadap KDNK sesebuah           
                        negara
atau  Darjah keterbukaan ekonomi =   Jumlah eksport + import /  KDNK     @   Jumlah eksport / KDNK 
Soalan kuantitatif tahun 2014
Jadual di bawah menunjukkan nilai eksport , import dan KDNK dari tahun 2006 hingga 2009.
Tahun
Nilai Eksport(RM juta)
Nilai Import ( RM juta)
KDNK ( RM juta )
2006
669505
539443
574441
2007
706382
574172
642049
2008
766096
594160
742470
2009
655336
508927
679938
1a.Hitung darjah keterbukaan ekonomi Negara pada tahun 2007 hingga tahun 2009 ( 2m)
   b.Apakah rumusan anda berdasarkan jawapan 1a.(1m)
Formula 0.5m , Jawapan 1.5m : Tiada % tolak 0.5m dan guna satu titik perpuluhan tolak 0.5m
Eksport Negara
Barang  / Tahun
1970 ( % )
1980 (%)
1990 (%)
2000 (%)
Barang pertanian
59.2
43.6
22.3
6.1
Barang galian
25.9
33.6
17.8
7.2
Barang perkilangan
11.9
21.6
59.3
85.2
Barang lain
3.0
1.0
0.6
1.5
Jumlah
100
100
100
100
Sumbangan barang perkilangan semakin penting kerana kerajaan mengurangkan pergantungan ekonomi kepada komoditi terutama barang pertanian.
Dasar mempelbagaikan ekonomi telah dilaksanakan oleh kerajaan untuk mengurangkan kesan buruk ketidakstabilan harga komoditi utama – Negara eksport – China, Jepun AS, Singapura , Thailand
Import Negara
Barang / Tahun
1970 (%)
1980 (%)
1990 (%)
2000 ( %)
Barang pengguna
28.6
18.6
16.1
5.6
Barang pelaburan
25.1
29.9
37.6
15.1
Barang perantaraan
35.3
49.8
45.6
73.8
Barang lain
11.0
2.3
0.3
5.5
Jumlah
100
100
100
100
- import barang pelaburan dan perantaraan meningkat kerana perkembangan sektor perkilangan
-barang pelaburan meliputi – jentera dan kelengkapan pengangkutan
-negara import utama – Jepun ,China,Singapura, AS dan Thailand. Eksport melebihi import – ID positif
1.Latihan Kuantitatif ( 2014)
Tahun
Nilai Eksport(RM juta)
Nilai Import ( RM juta)
KDNK ( RM juta )
2006
669505
539443
574441
2007
706382
574172
642049
2008
766096
594160
742470
2009
655336
508927
679938
1.Hitung kadar pertumbuhan eksport negara dari 2007 hingga 2009 dan jelaskan arah alirannya (3m)
2.Berikan dua alas an kemerosotan nilai eksport pada tahun 2009 ( 2m)
3.Hitung kadar pertumbuhan KDNK dari tahun 2007 hingga 2009. (2m)
Soalan 2.
Barangan                                                                                       ( RM JUTA )
2009
2010
2011
Barangan elektrik dan elektronik
227778
249907
236537
Minyak kelapa sawit dan hasil keluaran berasaskan minyak k.sawit
50728
62223
83395
Kayu dan hasil keluaran kayu
19411
20331
19834
Gas asli cecair
31195
38742
49963
Petroleum mentah
25360
30765
31982
Keluaran petroleum
19400
25542
33038
Pakaian dan kelengkapan pakaian
11003
12480
13975
Getah asli
4460
9210
13278
Barangan dan peralatan kilang lain
75958
90252
101105
Lain-lain barang
87225
99370
111441
Jumlah eksport  keseluruhan
552518
638822
694548
1a.Hitung peratusan perubahan jumlah eksport keseluruhan pada tahun 2010 dan 2011.(2m)
  b.Terangkan arah aliran peratusan perubahan jumlah eksport keseluruhan . ( 1m)
2.Hitung purata %  perubahan jumlah eksport keseluruhan sepanjang tahun 2009 hingga 2011.(2m)
3.Hitung peratusan perubahan eksport bagi
   i.barang elektrik dan elektronik 
  ii gas asli cecair
  iii.barangan dan peralatan kilang lain   bagi tahun 2010 dan 2011  dan terangkan arah alirannya   ( 5m)




Soalan 3
Jadual di bawah menunjukkan jumlah eksport barangan Malaysia dari tahun 2010 hingga 2012
Barangan
2010
2011
2012
Pembuatan
487974
504182
524240
Pertanian
69905
91358
82466
Perlombongan
72787
88049
91039
Jumlah
630666
683589
697745
1.Hitung peratusan
a.Sumbangan eksport setiap jenis barangan kepada jumlah eksport dari tahun 2010 hingga 2012(4m)
b.Pertumbuhan eksport setiap jenis barangan bagi tahun 2011 dan tahun 2012.(4m)
2.Hitung kadar pertumbuhan eksport purata Malaysia ( 2m)
3.Jelaskan tiga kebaikan perdagangan antarabangsa. (6m)
   1.Meluaskan pasaran keluaran tempatan  2.Mengimport teknologi
   3.Meningkatkan guna tenaga dan mengurangkan pengangguran
   4.Memperolehi barang yang tidak dikeluarkan dalam Negara
Soalan 4
Jadual dibawah menunjukkan haluan perdagangan luar Negara Malaysia tahun 2011 dan 2012.
Negara
Eksport ( RM juta )
Import  ( RM juta )
2011
2012
2011
2012
China
Singapura
Jepun
Amerika Syarikat
50838
50453
44141
33075
51272
55191
49405
35166
41508
42769
37422
32619
52590
47363
37036
28742
Jumlah
178507
191034
154318
165731
1.       Apakah yang dimaksudkan dengan imbangan akaun dagangan ?. (1m)
2.       Hitung imbangan perdagangan pada tahun 2011 dan 2012 serta nyatakan keadaan imbangn dagangan.(3m)
3.       Hitung kadar pertumbuhan eksport dan import pada tahun 2012. (2m)
4.       Hitung sumbangan eksport bersih Singapura dan China kepada imbangan perdagangan Negara pada tahun 2011 dan 2012.(2m)
5.       Terangkan keadaan imbangan perdagangan antara Malaysia dengan Singapura dan antara Malaysia dengan China dalam tempoh tersebut ( 2m)




Kesan negatif perdagangan antarabangsa   ( tidak penting tahun 2015 )
1.       Pendapatan Negara bergantung kepada kitaran perniagaan antarabanga. Ekonomi dunia sering alami krisis ekonomi atau krisis kewangan . Ini menyebabkan pendapatan negara turut terjejas.
2.       Pendapatan negara terdedah kepada turun naik harga eksport di pasaran dunia. Jika harga jatuh pendapatan negara akan jatuh . Ini menjejaskan perancangan negara sedia ada.
3.       Inflasi diimport mungkin berlaku jika harga barang import meningkat dan menyebabkan inflasi turut berlaku dalam negara.
4.       Dasar lambakan negara luar menyebabkan barang tempatan tidak dapat bersaingan dengan barang luar negara. Keluaran tempatan berkurangan , pengangguran meningkat dan pendapatan negara jatuh.     
Strategi Galakan Eksport ( tidak penting 2015)
1.       Pemberian insentif fiskal – mengurangkan cukai keuntungan syk , elaun cukai pelaburan , skim jaminan eksport.
2.       Insentif kewangan  - memberi bantuan modal / pinjaman contoh – EXIM Bank memberi kemudahan kredit jangka pendek kepada pengeksport.
3.       Mewujudkan zon perdagangan bebas contoh Zon Perdagangan Bebas Bayan Lepas, Jelapang dll.
4.       Infrastruktur fizikal dan institusi – membuat pameran dan memberi khidmat nasihat contoh MIDA , MATRADE
5.       Menggalakkan liberalisasi perdagangan atau mewujudkan intergrasi ekonomi -  AFTA .-Skim Tarif Keutamaan Sama Rata Asean membolehkan sesuatu negara menebusi pasaran negara anggota tanpa dikenakan sebarang tarif atau mengenakan tarif minimum antara 0 hingga 5 %.

Industri Penggantian Import / Industri Eksport
Dasar penggantian import ialah dasar kerajaan menggalakkan pembangunan industi tempatan untuk mengeluarkan barang-barang yang sebelum ini diimport dari luar negara.
 Tujuan:
1.       Mengurangkan pergantungan kepada import.
Pembangunan indutri penggantian import digalakkan untuk menghasilkan barang untuk memenuhi keperluan masyarakat. Ini dapat  menggurangkan pergantungan kepada import dan mengurangkan aliran keluar wang negara.
2.       Mengatasi masalah pengangguran
Perkembangan industri penggantian import dalam negara mampu mewujudkan peluang kerja kepada rakyat tempatan dan ini sekaligus dapat mengurangkan masalah pegangguran dalam negara.
3.       Mempelbagai kegiatan ekonomi.
Perkembangan industri penggantian import dapat menjayakan hasrat kerajaan untuk mempelbagaikan ekonomi negara. Negara tidak seharusnya terlalu bergantung kepada sektor utama  kerana keluaran sektor utama sentiasa mengalami turun naik harga di pasaran dunia. Ini akan menjejaskan pendapatan negara dan membantutkan usaha pembangunan Negara. 


   Insentif kerajaan
1.       Taraf perintis – pengecualian cukai selama lima tahun – kpd syk mendapat taraf perintis- syarikat berteknologi tinggi dan syk yang beroperasi di kawasan yag digalakkan spt Koridor Pantai Timur dsd
2.       Elaun cukai pelaburan – sehingga 60% dpd perbelanjaan modal selama 5 tahun .Misalnya perbelanjaan modal untuk melakukan penyelidikan dan pembangunan terhadap keluaran dan kaedah keluaran.
3.       Elaun infrastruktur – syk menjalankan kegiatan di kawasan yang digalakkan . Misalnya Koridor Panntai Timur. Syk diberi elaun 100% terhadap perbelanjaan modal untuk membina infrastruktur spt jambatan,jeti dan jalanraya.
Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN ( AFTA )
AFTA ialah zon perdagangan bebas antara negara-negara ASEAN iaitu Malaysia,Thailand,Indonesia, Singapura,Filipina,Loas,,Brunei,Vietnam,Myanmar,Kemboja.
Tujuan penubuhan 
1.Meningkatkan perdagangan di rantau ASEAN dengan mengurangkan tarif keatas perdagangan
  bersama kepada maksimum 5% . Ini membolehkan barang keluaran negara anggota menebusi pasaran
   negara ASEAN dengan lebih luas.
2.Meningkatkan kedudukan negara ASEAN sebagai kawasan pengeluaran  yang berdaya saing dan
   mampu memenuhi pasaran antarabangsa.
3.Mempertingkatkan pertumbuhan ekonomi Negara anggota.
Kebaikan AFTA
1.       Meluaskan pasaran keluaran tempatan ke negara-negara Asean. Keluaran dapat dikeluarkan
secara besar-besar. Mengurangkan kos pengeluaran dan mampu menjual dengan harga yang lebih murah . Daya saing keluaran negara meningkat di pasaran negara-negara Asean.
2.       Penghapusan duti import terhadap bahan mentah yang diimport dari negara-negara  Asean
mengurangkan kos pengeluaran firma tempatan. Keluaran dapat dieksport ke negara-negara  Asean  dengan harga yang lebih rendah dan ini meningkatkan daya saingan keluaran tempatan.
3.       Kebajikan pengguna tempatan dapat ditingkatkan. AFTA membolehkan rakyat tempatan mempunyai pilihan yang lebih luas dari segi penggunaan barang dari negara-negara anggota dengan harga yang lebih murah. Ini dapat meningkatkan taraf hidup rakyat tempatan.   
Tujuan perlindungan perdagangan antarabangsa.(tidak penting 2015 )
1.       Melindungi keluaran tempatan daripada persaingan keluaran asing
2.       Meningkatkan daya saing pengeluar tempatan
3.       Melindungi industri muda             6 .Melindungi industri strategic
4.       Anti dasar lambakan                       7. Membiaki imbangan pembayaran
5.       Mempelbagaikan ekonomi            8. Meningkatkan pendapatan negara
Imbangan Akaun Semasa.
Satu penyata yang mencatatkan semua urusniaga barangan ,perkhidmatan ,pendapatan dan pindahan semasa untuk satu tempoh masa tertentu misalnya setahun.
Butiran
2000 (RMjuta)
2002 (RMjuta)
A.Barang dan perkhidmatan
68474
62948
1.       Barang
1.1Eksport
1.2Import
79144
374033
294889
68914
354855
285941
2.       Perkhidmatan
2.1Pengangkutan
2.2Perjalanan
2.3Urusniaga kerajaan
2.4Perkhidmatan lain
-10670
-11736
11158
-62
-10032
55966
-11542
17102
-284
-11242
B.Pendapatan
-28909
--25061
C.Pidahan semasa
-7313
-10566
D.Imbangan akaun semasa
32252
27321
Imbangan akaun dagangan ialah perbezaan nilai eksport barangan dengan perbezaan nilai import barangan bagi satu tempoh masa tertentu misalnya setahun. Jika nilai eksport lebih besar dari nilai import maka imbangan perdagangan adalah positif. Imbangan akaun perdagangan yang positif  menyebabkan imbangan akaun semasa positif.
Imbangan akaun perkhidmatan ialah perbezaan nilai eksport barang tak nampak dengan perbezaan nilai import barang tak nampak bagi satu tempoh masa tertentu misalnya setahun. Jika nilai eksport lebih besar  dari nilai import maka imbangan perkhidmatan adalah positif. Imbangan akaun perkhidmatan yang positif menyebabkan imbangan akaun semasa positif.
Imbangan akaun pendapatan ialah perbezaan aliran untung dan pelaburan rakyat Malaysia di luar negara yang dibawa balik ke dalam negara dengan aliran untung dan pelaburan asing di Malaysia yang di bawa balik ke negara asal . Jika aliran untung dan pelaburan rakyat Malaysia di luar negara yang di bawa balik ke dalam negara lebih besar daripada aliran untung dan pelaburan asing di Malaysia yang di bawa balik ke negara asal maka imbangan akaun pendapatan adalah positif. . Imbangan akaun pendapatan yang positif menyebabkan imbangan akaun semasa positif.
 Faktor mempengaruhi imbangan akaun semasa
1.       Harga barang tempatan dan barangan import – Jika harga barangan tempatan meningkat – X jatuh dan M naik – imbangan akaun dagangan defisit. Imbangan akaun semasa turut terjejas.
2.       Pendapatan pengguna dlm negara . Pendapatan pdk tempatan naik – import naik – imbangan dagangan deficit – menjejaskan imbangan akaun semasa.
3.       Kadar pertukaran asing – Jika kadar pertukaran asing meningkat – harga eksport secara relatif lebih murah kpd pengguna luar negara . Eksport meningkat. Harga import secara relatif lebih mahal. Import berkurangan. Imbangan dagangan positif dan memperkukuhkan IAS.
4.       Citarasa masyarakat yang suka kepada barangan luar Negara – beri huraian
5.       Pendapatan negara meningkat   6.Dasar kerajaan terhadap PAB –galakkan eksport &subsidi
Bagaimana tarif dan subsidi eksport dapat memperbaiki imbangan akaun semasa/ pembayaran (4m)
Tarif – cukai ke atas barang import. Apabila tariff dikenakan harga barang import meningkat.(0.5m) Barang import secara relatif semakin mahal dan jumlah import akan berkurangan. (0.5m)Eksport bersih akan meningkat (1m)dan memperkukuhkan imbangan akaun semasa / pembayaran negara.

Subsidi eksport  menyebabkan harga barang eksport semakin murah di pasaran antarabangsa(0.5m)
Eksport negara akan meningkat(0.5m) . Eksport bersih akan meningkat (1m) dan memperkukuhkan imbangan akaun semasa / pembayaran negara.

Jelas maksud kadar pertukaran tetap dan kadar pertukaran boleh ubah (4m) tidak penting 2015
Kadar pertukaran tetap ialah satu sistem kadar pertukaran yang ditetapkan oleh kerajaan (1m)
Menyandarkan kadar pertukaran mata wang tempatan kepada mata wang asing terpilih pada satu kadar tertentu Misalnya 1US$ = RM 3.80 ( 1m))
Kadar pertukaran boleh ubah ditentukan oleh kuasa pasaran iaitu permintaan dan penawaran mata wang asing (1m)
Perubahan permintaan atau penawaran matawang asing akan mengubah kadar pertukaran yang sedia ada. / Peningkatan permintaan mata wang asing akan menurunkan nilai mata wang tempatan (1m)  

Kesan Kenaikan / Penyusutan Nilai RM terhadap daya saing eksport / ekonomi
Sektor utama
Kejatuhan/Kenaikan nilai RM menjadikan harga komoditi utama negara secara relatif lebih murah /lebih mahal berbanding sebelum. Ini menyebabkan komoditi utama negara lebih/kurang berdaya saing di pasaran dunia
Oleh kerana permintaan eksport komoditi utama negara tidak anjal harga maka penyusutan nilai RM/kenaikan  RM menyebabkan nilai eksport komoditi utama negara jatuh  /meningkat
Keuntungan firma menurun/ meningkat dan firma menurunkan/menaikkan pelaburan.Eksport bersih sektor utama menurun / meningkat
Permintaan agregat berkurangan/meningkat dan menurunkan / menaikkan KDNK . Kadar pengangguran meningkat/menurun dan tingkat harga umum jatuh /naik
Sektor Kedua dan Ketiga
Kejatuhan/Kenaikan nilai RM menjadikan harga barang pembuatan&perkhidmatan negara secara relatif lebih murah /lebih mahal berbanding sebelum. Ini menyebabkan barang pembuatan&perkhidmatan negara lebih/kurang berdaya saing di pasaran dunia
Oleh kerana permintaan eksport barang pembuatan&perkhidmatan negara  anjal harga maka penyusutan nilai RM/kenaikan  RM menyebabkan nilai eksport barang pembuatan &perkhidmatan negara meningkat/menurun
Keuntungan firma  meningkat/menurun dan firma menaikkan/menurunkan pelaburan.Eksport bersih barang pembuatan&perkhidmatan meningkat/menurun
Permintaan agregat meningkat/menurun  dan  menaikkan/menurunkan KDNK . Kadar pengangguran menurun/meningkat  dan tingkat harga umum naik/jatuh

Soalan kuantitatif
Jadual dibawah menunjukkan kadar pertukaran antara Malaysia dengan Singapura.
Tahun
Kadar pertukaran dalam RM bagi 1 dolar Singapura (S$)
Tahun
Kadar pertukaran dalam RM bagi 1 dolar Singapura (S$)
2005
2.25
2008
2.29
2006
2.27
2009
2.38
2007
2.30
2010
2.46
a.       Apakah maksud kadar pertukaran asing?. (1m)
b.      Hitung kadar pertukaran bagi RM1 kepada dolar Singapura pada tahun 2005 hingga 2010.
Rumuskan jawapan anda.
c.       Jika kadar pertukaran berubah kepada RM 2.70 / Dolar Singapura pada tahun 2011
i.hitung kadar pertukaran RM 1.00 kepada dolar Singapura . Jelaskan jawapan anda(2m)
              ii.Berdasarkan ( C i ), terangkan kesan perubahan kadar pertukaran tersebut kepada eksport
                  dan import Malaysia ke Singapura. (2m)
d.      Jika Ahmad mempunyai wang sejumlah RM1200., berapakah jumlah dolar Singapura yang dapat
Ditukar jika kadar pertukaran ialah 1S$ = RM2.70.   (1m) 


















Bab Perusahaan Kecil dan Sederhana
Unit Perniagaan ( Ciri )
Bil
Perkara
Pemilikan tunggal
Perkongsian Biasa
1
Bilangan ahli
Dimiliki oleh seorang individu
Minimum 2 orang dan maksimum 20 orang
2
Pemilikan saham
Terhad kepada seorang individu sahaja
Minimum 2 orang dan maksimum 20 orang rakan kongsi
3
Pindah milik saham
Tidak boleh dipindah milik. Perniagaan akan ditutup
Tidak boleh dipindah milik. Perkongsian akan dibubarkan jika berlaku kematian atau penarikkan diri salah seorang rakan kongsi.
4.
Liabiliti
Laibiliti tidak terhad. Aset peribadi digunakan untuk membayar hutang/kerugian.
Laibiliti terhad kepada rakan kongsi terhad dan liabiliti tidak terhad kepada rakan kongsi umum.
5.
Pembahagian keuntungan
Semua keuntungan dinikmati sendiri. Jika rugi menanggung keseluruhannya.
Keuntungan diagih kepada semua rakan kongsi mengikut nisbah modal yang disumbangan atau seperti yang dinyatakan dalam perjanjian bertulis dalam perkongsian. 
6.
Beban cukai
Pemilik hanya membayar cukai pendapatan perseorangan
Rakan kongsi juga membayar cukai pendapatan perseorangan.

Perbezaan antara rakan kongsi umum dengan rakan kongsi terhad
Bil
Perkara
Rakan kongsi umum
Rakan kongsi terhad
1
Pengurusan perniagaan
Aktif yang pengurusan aktiviti perniagaan perkongsian
Tidak aktif dalam pengurusan perniagaan tetapi berhad untuk memeriksaan buku rekod dan akaun perniagaan
2.
Liabiliti
Menanggung laibiliti yang tidak terhad.
Aset peribadi perlu digunakan untuk menyelesaikan hutang perkongsian jika mengalami kerugian.
Menanggung laibiliti yang terhad kepada modal yang disumbangkan sahaja.
3
Keuntungan
Menikmati keuntungan mengikut nisbah sumbangan modal yang disumbangkan . Dibayar gaji/elaun atas pengurusan aktiviti perniagaan.
Menikmati keuntungan berdasarkan nisbah modal yang disumbangkan.





Terangkan tiga kelebihan perniagaan perkongsian berbanding pemilikan tunggal (6m).
Modal yang dikumpulan
Modal perniagaan perkongsian adalah lebih besar kerana ramai rakan kongsi ( maksimum 20 orang ) berbanding pemilikan tunggal yang terdiri daripada simpanan pemilik sendiri atau pinjaman dari ahli keluarga atau rakan.
Pengurusan yang lebih cekap
Pengurusan perniagaan perkongsian adalah lebih cekap berbanding pemilikan tunggal . Ini kerana rakan-rakan kongsi yang ramai boleh menyumbangkan kepakaran mereka dalam meningkatkan kecekapan pengurusan perniagaan berbanding pemilik tunggal yang hanya bergantung kepada kebolehannya sendiri.
Kemudahan mendapatkan kredit/ pinjaman
Perniagaan perkongsian mudah mendapat pinjaman atau kemudahan kredit daripada institusi kewangan berbanding pemilikan tunggal . Ini kerana institusi kewangan lebih yakin dengan perniagaan perkongsian berbinding pemilikan tunggal dari segi pembayaran balik kerana modal perkongsiaan yang lebih besar.
Perbezaan ciri syarikat sendirian berhad dengan perniagaan perkongsian.
Bil
Perkara
Syarikat Sendirian Berhad
Perniagaan perkongsian
1
Bilangan ahli
Minimum 2 orang dan maksimum 50 orang ikut Akta Syarikat 1965
Minimum 2 orang dan maksimum 20 orang. Ikut Akta Perkongsian 1961
2
Pemilikan saham
Terhad kepada individu tertentu  atau ahli keluarga
Terbuka kepada individu tertentu atau rakan kongsi.
3
Pindah milik saham
Saham tidak boleh dipinda milik tanpa persetujuan drp pemegang saham yang lain    atau
Boleh dipindah milik dengan persetujuan
Tiada pinda milik saham . Perkongsian dibubarkan jika salah satu ahli menarik diri atau meninggal
4.
Liabiliti
Laibiliti terhad kepada modal yang disumbangkan.
Rakan kongsi umum menghadapi laibiliti yang terhad dan rakan kongsi terhad meghadapi laibiliti yang terhad kepada modal yang disumbangkan.
5.
Pembahagian keuntungan
Keuntungan dibayar dalam bentuk dividen kpd pemegang saham
Keuntungan dibayar mengikut nisbah modal yang disumbangan dalam perniagaan
6.
Beban cukai
Syk bayar cukai pendapatan syarikat
Pemengang saham yg menerima dividen perlu membayar cukai pendapatan perseorangan
Tiada cukai pendapatan syk. Setiap rakan kongsi perlu membayar cukai pendapatan perseorangan daripada
keuntungan yang diperolehi..

Perbezaan syarikat sendirian berhad dengan syarikat awam berhad
Bil
Perkara
Syk Sendirian Berhad
Syk Awam Berhad
1
Bilangan ahli
Minimum 2 orang dan maksimum 50 orang
Minimum 2 orang dan tiada had maksimum
2
Pemilikan saham
Terhad kepada individu tertentu  atau ahli keluarga
Terbuka kepada orang ramai
3
Pindah milik saham
Saham tidak boleh dipinda milik tanpa persetujuan drp pemegang saham yang lain    atau
Boleh dipindah milik dengan persetujuan
Bebas dipinda milik dan mudah dijual beli
4.
Liabiliti
Laibiliti terhad kepada modal yang disumbangkan.
Sama
5.
Pembahagian keuntungan
Keuntungan dibayar dalam bentuk dividen kpd pemegang saham
Sama
6.
Benan cukai
Syk bayar cukai pendapatan syarikat
Pemengang saham juga membayar cukai pendapatan perseorangan
Sama
Kelebihan dan kelemahan syarikat awam berhad
Kelebihan
1.Pengumpulan modal –banyak  - penerbitan saham dan bon – kpd orang ramai
2.Bebas membeli dan menjual saham – pasaran saham – tanpa perlu persetujuan pemegang saham iain
3.Laibiliti terhad – setakat sumbangan modal melalui pembelian saham . Aset peribadi tidak terlibat   
Kelemahan
1.Proses penubuhan dan pendaftaran yang rumit – dikawal ketat melalui Akta Syarikat 1965
2.Cukai yang tinggi – dikenakan cukai keuntungan syk berbanding unit perniagaan yang lain.
3.Kos penubuhan yang tinggi – melibatkan penerbitan dan penjualan saham kpd orang ramai
Koperasi dan ciri-cirinya.
Koperasi satu unit perniagaan ditubuhkan oleh sekumpulan individu secara sukarela untuk menjaga kepentingan anggota-anggotanya. Misalnya Koperasi Guru-Guru Malaysia Berhad.
Ciri
1.Pemilikan dan penubuhan – ditubuhkan sekumpulan indivdu – Akta Koperasi 1993
2.Sumbangan modal – melalui pembayaran yuran dan pembelian saham koperasi.
3.Pegurusan –Diuruskan oleh lembaga yang dilantik pada mesyuarat agung tahunan.
4.Laibiliti terhad – terhad kepada sumbangan modal sahaja
5.Jangka hayat perniagaan – Jabatan Pembangunan Koperasi berhak untuk menutup operasi  koperasi.
Perusahaan Kecil dan Sederhana  dan ciri-cirinya.
-perusahaan yang mempunyai nilai jualan tahunan kurang daripada 25 juta atau pekerja sepenuh masa kurang daripada 150 orang.
Ciri-ciri
1.Tahap teknologi pengeluaran yang rendah –Kekurangan modal dan kos buruh yang relatif lebih rendah.
    Daya pengeluaran rendah dan lebih berorientasi pasaran tempatan.
2.Struktur organisasi PKS adalah mudah kerana kebanyakkannya  milikan tunggal dan perkongsian serta
   berskala kecil , kurang birokratik, kurang formal serta diuruskan oleh ahli keluarga dan saudara mara  .
3.Jenis keluaran – pengeluaran makanan dan keluaran makanan, perabot dan kelengkapan , keluaran
   logam.
4.Lokasi – kawasan perindustrian yang berharga murah, pinggir bandar, bandar kecil , kampung dan
   rumah kediaman.
5.Pekerja –mempunyai pendidikan formal yang rendah dan kurang mahir. – upah yang diterima rendah
6.Modal – kecil – pengeluaran secara kecil-kecilan dan tidak menikmati ekonomi bidangan. Kos tinggi
   dan harga keluaran tinggi dan sukar bersaing dengan keluaran luar negara.
Sumbangan
1.Keluaran  Negara/Pendapatan negara – PKS menggalakkan penggunaan sumber pengeluaran negara
   dengan lebih cekap. PKS dapat meningkat barang dan perkhidmatan dalam negara dan ini  secara
   langsung meningkatkan pendapatan negara. 
2.Guna tenaga – PKS membuka peluang pekerja kepada ramai penduduk khususnya di kawasan luar
   bandar kerana PKS berintensifkan buruh . Ia membantu kerajaan dalam mengurangkan masalah 
   pengangguran dalam negara
3.Memperkukuhkan imbangan pembayaran negara. – PKS dalam negara ada yang berorentasikan
eksport  dan ada yang berorentasikan  penggantian import. PKS membantu Negara meningkatkan
eksport dan mengurangkan import. Ini secara langsung membantu memperkukuhkan imbangan
dagangan ,imbangan perkhidmatan dan imbangan pembayaran negara.
Masalah (tidak penting 2015)
1.Kekurangan modal –PKS – terdiri daripada pemilikan tunggal dan perkongsian  - berskala kecil
Institusi kewangan kurang berminat memberi pinjaman kepada PKS kerana kurang yakin dengan
kemampuan PKS membayar balik dan jika diberi PKS  perlu menyediakan cagaran . Ini menyebabkan
PKS sukar berkembang. 
2.Produktiviti yang rendah – kerana tenaga kerja PKS  tiada kemahiran tinggi dan kurang berpendidikan.
PKS tidak mampu memperolehi tenaga kerja berkemahiran dan berpendidikan tinggi kerana tidak
mampu membayar upah yang tinggi. Selain itu, Kaedah pengeluaran PKS berintensif buruh adalah
lebih murah   dan tiada dorongan untuk menggunakan teknologi moden.
3. Lokasi PKS yang tidak strategik – Oleh kerana PKS kekurang modal , sebahagian besar PKS
menempatkan kegiatan mereka di kawasan tidak strategik seperti di kawasan luar Bandar atau pinggir
Bandar ataupun di kawasa kediaman mereka . Ini menghalang perkembangan PKS .
Terangkan peranan Bank Perusahaan Kecil dan Sederhana Berhad ( SME Bank ) kepada PKS .
SME bank berperanan  sebagai pusat sehenti kewangan untuk memenuhi dan membantu
perkembangan PKS 
1.Memberi pinjaman kepada PKS dengan menawarkan tempoh bayaran balik pinjaman yang lebih
   panjang  dan pada kadar faedah yang rendah.
2.Membantu perkembangan perniagaan mikro ,kecil dan sederhana dengan menawarkan perkhidmatan
   kewangan yang khusus seperti Tabung Usahawan Siswazah dan  Skim Pembiayaian Ekonomi Desa.
3.Mengurangkan kadar pengangguran dalam negara khususnya golongan siswazah melalui program
   menggalakkan siswazah menjadi usahawandan bergiat dalam bidang perniagaan 
4.Membantu PKS menjalin hubungan industri dengan rakan strategik agar PKS dapat mengembangkan
pengeluaran atau memasarkan keluaran mereka ke peringkat antarabangsa.
Jelaskan tiga langkah kerajaan untuk memajukan PKS di Malaysia. ( tidak penting 2015)
1.       Menjalin rantaian industri dengan firma lain – dgn Perbadanan Multinasional , Syk Berkaitan Kerajaan (GLC) dan firma besar. Pasaran keluaran PKS adalah terjamin kerana menjadi pembekal peralatan dan komponen atau perkhidmatan kpd syk multinasional dan industry tempatan
2.       Meningkatkan kemahiran pekerja – kerajaan menawarkan latihan peningkatan kemahiran di institusi2 latihan kemahiran di seluruh negara. Peningkatan pengetahuan teknologi terkini dan kemahiran baru, ini dapat meningkatkan produktivti dan daya saing  PKS
3.       Menubuhkan perbadanan pembangunan PKS  - spt SMIDEC ditubuhkan untuk memberi khidmat nasihat dan sokongan teknikal kepada PKS untuk meningkatkan kualiti produk . SIMDEC juga melaksana dan menyelaras skim bantuan kewangan seperti menyediakan geran untuk pembangunan dan promosi produk halal. Turut menggalakkan aktiviti promosi seperti pameran,konvensyen,seminar dan bengkel.   
Soalan Kuantitif
1.Jadual dibawah menunjukkan taraf sah PKS mengikut Banci Pertubuhan dan Enterpris 2005 dan Banci Ekonomi 2011.
Taraf sah
Banci Pertubuhan dan Enterpris 2005
Banci Ekonomi 2011
Hakmilik perseorangan
375192
458269
Perkongsian
53241
54938
Syarikat Sendirian Berhad
116650
118678
Lain-lain(SAB & Koperasi)
3184
13251
a.Hitung % pertubuhan hak milik perseorangan,perkongsian,syk sendirian berhad, lain-lain pertubuhan
   daripada jumlah pertubuhan bagi tahun 2005 dan 2011.(4m) Terangkan perubahan taraf sah PKS
   antara tahun 2005 dengan tahun 2011. ( 2m)
b.Hitung kadar pertumbuhan pertumbuhan bagi hak milik perseorangan, perkongsian,syk sendirian
   berhad dan lain-lain pertubuhan antara tahun 2005 dan tahun 2011 (2m)
c.Huraikan pola pertumbuhan pertubuhan berdasarkan jawapan pada b (2m)
2.Jadual di bawah menunjukkan bilangan pertubuhan mengikut sektor pada tahun 2011.
Sektor
Jumlah PKS
Firma Besar
Pembuatan
37861
1808
Perkhidmatan
580985
10898
Pertanian
6708
2121
Pembinaan
19283
2857
Perlombongan dan kuari
299
119
Jumlah
645136
17803
a.Sektor manakah yang mempunyai bilangan pertubuhan paling banyak dalam PKS?. Berikan dua contoh
   pertubuhan dalam sektor itu. (2m)
b.Hitung % bahagian sektor dalam jawapan a kepada jumlah PKS ( 2m)
c.Hitung jumlah pertubuhan dalam setiap sektor (2m)
d.Peratusn bahagian sektor terbesar PKS kepada jumlah pertubuhan ( 2m)
e.Peratusan pertubuhan PKS kepada jumlah pertubuhan dan peratus pertubuhan firma besar kepada
   jumlah pertubuhan (2m)
4.Jadual di bawah menunjukkan guna tenaga PKS , firma besar dan guna tenaga  keseluruhan dari tahun
   2009 hingga tahun 2012.
Butiran
2009
2010
2011
2012
Guna tenaga PKS
4100952
4389823
4562815
4854142
Guna tenaga firma besar
2800097
3294714
3403549
3606829
Guna tenaga keseluruhan
6901049
7684537
7966364
8460971
a.Huraikan pola aliran jumlah guna tenaga PKS dan firma besar (1m)
b.Hitung kadar pertumbuhan guna tenaga PKS dan firma besar dari tahun 2010 hingga tahun 2012. (2m)
c.Hitung kadar pertumbuhan purata  PKS dan firma besar antara tahun 2010 hingga 2012(2m)
d.Apakah kesimpulan anda berdasarkan jawapan c ( 1m)
e.Hitung peratusan guna tenaga PKS kepada guna tenaga keseluruhan dari tahun 2009 hingga 2012(2m)
f.Huraikan pola aliran guna tenaga PKS kepada guna tenaga keseluruhan. (2m)
5.Jadual dibawah menujukkan data gaji dan upah yang dibayar dan purata gaji tahunan per pekerja bagi PKS mengikut Banci Ekonomi 2011.
Sektor
Gaji dan upah yang dibayar (RM juta )
Purata gaji tahunan per pekerja (RM)
Jumlah
54675
18335
Pertanian
911
12479
Perlombongan dan kuari
130
22759
Pembuatan
13079

Pembinaan
4403

Perkhidmatan
36152

a.Hitung peratusan gaji dan upah yang dibelanjakan bagi setiap sektor ( 2m)
 b.Hitung gaji dan upah bulanan per pekerja bagi PKS dan setiap sector ( 2m)
c.Berikan dua sebab gaji dan upah di sector perlombongan dan kuari adalah lebih tinggi daripada sektor
   pertanian. (2m)
d.Berikan dua kesan negatif terhadap pelaksanaan gaji minimum terhadap PKS ( 2m)
e.Berikan dua kesan positif terhadap pelaksanaan gaji minimum terhadap ekonomi ( 2m)
6.Jadual di bawah menunjukkan nilai tambah (RM juta ) PKS mengikut sector pada tahun 2010.
Sektor
Nilai ditambah (RM juta )
PKS
Mikro
Kecil
Sederhana
Jumlah
213922
54531
94067
65324
Pertanian
2665
343
937
1385
Perlombongan dan kuari
378
13
95
271
Pembuatan
38058
1344
14348
22366
Pembinaan
7537
545
2227
4764
Perkhidmatan
165284
52286
76460
36538
a.Hitung jumlah nilai ditambah PKS bagi sektor utama, kedua dan ketiga (3m)
b.Hitung peratus nilai ditambah sektor utama,kedua dan ketiga kepada jumlah nilai ditambah PKS (3m)
c.Hitung peratus sumbangan PKS bersaiz mikro,kecil dan sederhana kepada jumlah nilai ditambah PKS(3m)
7.Jadual dibawah menujukkan % sumbangan PKS kepada KDNK antara tahun 2003 hingga tahun 2008 dan bilangan PKS pada tahun 2005 di Malaysia.( Soalan STPM 2013 )
Tahun
Sumbangan PKS kpd KDNK ( %)
KDNK ( RM juta)

Bilangan PKS mengikut sektor pada tahun 2005
2003
28.70
418769

Sektor
Bilangan
2004
28.90
474049

Pertanian
Pembuatan
Perkhidmatan
34188
39373
474706
2005
29.40
522445

2006
29.90
574441

2007
31.10
642049

2008
31.40
742470

Jumlah
548267
a.Hitung nilai sumbangan PKS kpd KDNK pada tahun 2005 dan tahun 2008 (2m)
b.Hitung kadar pertumbuhan nilai sumbangan PKS dari tahun 2003 hingga tahun 2008 (3m)
c.Hitung peratusan PKS dalam setiap  sektor pada tahun 2005. (2m)
d.Nyatakan tiga langkah kerajaan bagi meningkatkan pertumbuhan PKS ( 3m)



Bab Kemiskinan dan Agihan Pendapatan
Kemiskinan mutlak merujuk kepada keadaan kekurangan pendapatan untuk memenuhi sara hidup minimum ataupun memenuhi keperluan asas seperti pakaian ,makanan dan tempat tinggal.
Kemiskinan relatif menerangkan kedudukan relatif sesuatu kumpulan dengan kumpulan lain berdasarkan perbezaan tingkat pendapatan antara kumpulan/etnik/strata
Pengukuran yang digunakan
Kemiskinan mutlak diukur berdasarkan pendapatan di bawah garis kemiskinan yang ditetapkan oleh kerajaan atau taraf hidup yang lebih rendah daripada pendapatan garis kemiskinan yang ditetapkan oleh kerajaan.
Kemiskinan relatif diukur berdasarkan tingkat pendapatan bagi setiap kumpulan isi rumah.

Punca Kemiskinan Relatif           
1.Perbezaan status sosio-ekonomi – spt jurang pendidikan / jenis pekerjaan / jurang pendapatan
2.Proses pembangunan tidak seimbangan antara wilayah/kawasan – misalnya pantai barat dengan
   pantai timur Semenanjung Malaysia, / Malaysia Barat dengan Malaysia Timur
3.Migrasi luar bandar ke Bandar – pendapatan rendah bagi  mereka yang tidak berpendidikan dan
berkemahiran – pendapatan rendah – wujud jurang pendapatan  dengan mereka yang berpendidikan
dan berkemahiran.
4.Ekses pasaran    - huraian mesti ada perkataan pendapatan / upah  
5.Modal                                              sama
6.Teknologi
7.Pendidikan
Formula Pengiraan
Kemiskinan mutlak
    = Bilangan isi rumah berpendapatan kurang daripada PGK (Pendapatan Garis Kemiskinan)    X 100
       Jumlah isi rumah
Kemiskinan tegar bermaksud kekurangan pendapatan untuk memenuhi keperluan makanan yang dapat memenuhi keperluan asas dari segi nutrisi makanan dan minumam yang dapat memastikan  tubuh badan adalah sihat.
Formula = Bilangan isi rumah berpendapatan kurang daripada PGK makanan   X 100
                   Jumlah isi rumah


Kemiskinan Tinggi Di Lur Bandar
1.Akses Pasaran – terhad – sistem pengangkutan yang kurang maju dan lokasi geografi yang terpencil
                                 dan pasaran kecil
                              - bergantung kepada orang tengah untuk memasarkan hasil pertanian – membeli dgn
                         harga yang rendah   - kesannya pendapatan rendah. 
2.Teknologi    - keluasan tanah yang kecil menghalang penggunaan teknologi moden dalam sektor
                            pertanian. Penggunaan kaedah tradisional menjejaskan produktiviti dan menyebabkan
                            hasil keluaran adalah rendah. Maka pendapatan yang diperolehi juga rendah.
3.Pendidikan – pdk luar bandar ramai yang kurang berpendidikan kerana ibu bapa mereka yang kurang
                           memahami kepentingan pendidikan. Taraf pendidikan yang rendah menghalang
                           penduduk luar bandar untuk meningkatkan berkemahiran mereka serta kurang bersedia
                           untuk menerima pembaharuan yang dibawa oleh kerajaan. Mereka terus miskin..

Terangkan usaha pembasmian kemiskinan melalui Dasar Pendidikan Negara.
Dasar pendidikan Negara bermatlamat melahirkan tenaga kerja yang berkualiti dan berkebolehan
menerusi sistem yang berkualiti. Sistem pendidikan negara sentiasa ditambahbaik sejajar dengan keperluan semasa . Masyarakat berpendidikan dapat menyumbang dalam pembangunan ekonomi negara dan membantu membasmi kemiskinan dalam negara.
Strategik yang dilaksanakan.
1.Menyediakan peluang pendidikan asas selama 9 tahun untuk rakyat dan meningkatkan mutu
   pendidikan
2.Memperluaskan pendidikan vokasional dan teknik untuk melahirkan lebih ramai tenaga buruh mahir
   dan berpengetahuan.
3.Mengada dan memperkembangkan kualiti tenaga pengajar melalui latihan dan kursus serta
   mendirikan lebih banyak sekolah selaras dengan pertambahan bilangan kanak-kanak. 
4.Mengagihkan peruntukan pembangunan pendidikan secara adil iaitu memberi peruntukan yang lebih
   ke kawasan luar bandar atau pendalaman yang masih ketinggalan dari segi kemudahan pendidikan 
   berbanding di kawasan bandar.

Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan ( FAMA)
Fungsi  - 1.memperbaiki system pemasaran,memperluas dan memajukan pasaran baharu bagi hasil-hasil
                   pertanian untuk meningkatkan pendapatan para petani di kawasan luar bandar.
2. Menyediakan perkhidmatan untuk membangunkan dan memajukan pengurusan yang cekap
    dalam aktiviti pemasaran dan pemprosesan  hasil-hasil pertanian.
Program –
1.Gerai Buah-Buahan Segar – membangunkan rangkaian gerai di seluruh Negara. Pengguna membeli
   secara terus . Meningkatkan pendapatan petani.
2.Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) – menyediakan pdk kampong kemudahan untuk menjual hasil pertanian yang berbentuk nilai tambah yang tinggi secara langsung kpd pengguna. RTC juga pusat integrasi perkhidmatan seperti pengumpulan,pemprosesan dan pengedaran hasil pertanian , khidmat nasihat perniagaan dan program pembangunan keusahawaan.
Program Pembangunan Rakyat Termiskin ( PPRT) – MEMBASMI KEMISKINAN TEGAR
1.Program dilaksanakan untuk meningkatkan peluang pekerjaan dan pendapatan bagi golongan yang
   miskin tegar.
2.Membantu rakyat menyewa atau membeli rumah sendiri melalui Program Perumahan Rakyat
3.Membantu menambah pendapatan melalui pinjaman tanpa faedah untuk membeli saham dalam skim
   amanah saham ( ASB –PPRT)
4.Program 1AZAM menyediakan peluang pekerjaan kepada golongan rakyat miskin tegar dan miskin.
 Soalan Kuantitatif
1Jadual dibawah menujukkan Pekali Gini mengikut etnik dan strata Malaysia tahun 2002 dan 2004
Butiran
Pekali Gini
Tahun 2002
Tahun 2012
Malaysia
0.461
0.431
Etnik
Bumiputera
0.435
0.421
Cina
0.455
0.422
India
0.399
0.443
Lain-lain
0.449
0.435
Strata
Bandar
0.439
0.417
Luar bandar
0.405
0.382
1.Terangkan bagaimana nilai Pekali Gini dapat menunjukkan kesaksamaan agihan pendapatan (2m)
2.Huraikan keadaan agihan pendapatan antara tahun 2002- 2012
a.bagi Malaysia      (2m)      
b.Antara kumpulan etnik Bumiputera , Cina dan India (2m)
c.Antara luar Bandar dengan Bandar ( 2m)
3.Huraikan dua langkah yang diambil oleh kerajaan untuk meningkatkan pendapatan bagi penduduk di
    luar bandar. (2m)



No comments:

Post a Comment