Tajuk :
Belanjawan Negara Malaysia
Maksud –
satu penyata kewangan yang merekodkan corak hasil dan corak perbelanjaan
kerajaan
persekutuan untuk satu tahun
yang akan datang
Kegunaan - i.alat perancangan perbelanjaan dan hasil
kerajaan
ii.alat pengurusan
sumber ekonomi Negara
Perbelanjaan
kerajaan 2 jenis iaitu
1.Perbelanjaan
mengurus – perbelanjaan pentadbiran dan
bersifat berulang-ulang setiap tahun.
Butiran
|
2010
|
2011
|
2012
|
1Emolumen
|
44663
|
50148
|
59197
|
2.Pencen dan ganjaran
|
11515
|
13565
|
14188
|
3.Bayaran khidmat hutang
a.
Luar Negara
b.
Dalam Negara
|
15621
658
14963
|
17716
684
17032
|
20453
535
19918
|
4.Pemberian dan serahan kepada Kerajaan Negeri
a.Pemberian di bawah
Perlembagaan
b.Pemberian/pindahan lain
|
4689
3218
1471
|
5535
3582
1953
|
5846
3878
1968
|
5.Bekalan dan perkhidmatan
|
23841
|
28949
|
31960
|
6.Subsidi
|
23106
|
36256
|
42404
|
7.Perolehan aset
|
1869
|
2665
|
1154
|
8.Bayaran balik dan hapus kira
|
601
|
1009
|
1362
|
9.Pemberian kepada badan berkanun
|
12407
|
13772
|
15054
|
10.Perbelanjaan-perbelanjaan lain
|
11320
|
12980
|
10999
|
Jumlah
|
151632
|
182595
|
202617
|
1.Emolumen –
bayaran gaji dan elaun kepada kakitangan kerajaan – Komponen utama
perbelanjaan.
2.Pencen dan
ganjaran – bayaran bulanan kpd kakitangan kerajaan yang telah bersara dan
bayaran
sekali kepada kakitangan kerajaan yang bersara kerana menghargai
sumbangan.
3.Bayaran
khidmat hutang – bayaran balik pokok dan faedah atas pinjaman yang dibuat oleh
kerajaan.
4.Pemberian
dan serahan kpd kerajaan ngeri -
peruntukan perbelanjaan kerajaan persekutuan kepada
kerajaan negeri
5.Bekalan
& perkhidmatan – perbelanjaan membaikpulih jalanraya, sekolah,hospital dan
harta kerajaan
6.Subsidi –
bantuan kewangan kepada pengeluar – turunkan kos pengeluaran
- pemberian biasiswa kpd
pelajar di sekolah dan universiti
-bayaran pengurusan kpd sekolah rendah dan menengah
7.Perolehan
asset – perbelanjaan penyelenggaraan aset awam –kediaman,bangunan dan jentera
8.Bayaran
balik – bayaran balik cukai,bayaran balik hutang sebelum tarikh matang,bayaran
hapus kira
dan hapus kira
9.Perberian
kpd badan –peruntukan kpd badan berkanun spt Petronas,MARA,UDA,Perbadanan
berkanun Kemajuan Ekonomi Negeri.
Soalan Kuantitatif: ( Rujuk data perbelanjaan muka surat 1 )
1. Apakah yang dimaksudkan perbelanjaan
mengurus ( 1m)
2.Terangkan
komponen perbelanjaan kerajaan berikut :
a.bayaran khidmat hutang b.subsidi c. perolehan asset d.bekalan dan perkidmatan (4m)
3.Hitung
kadar perubahan dan terangkan arah
aliran
a. Perbelanjaan mengurus dari tahun 2010
hingga 2012 ( 2m)
b.Setiap komponen perbelanjaan dan arah
alirannya ( 4m)
Perbelanjaan Mengurus Megikut
Sektor
Butir
|
2010
|
2011
|
2012
|
Keselamatan
Pertahanan
Keselamatan dalam negeri
|
18683
9749
8934
|
20941
11079
9862
|
22330
11174
11156
|
Perkhidmatan sosial
Pendidikan dan latihan
Kesihatan
Perumahan
Lain-lain
|
57765
37821
12719
1115
6110
|
64718
41741
14929
1626
6422
|
67239
43860
15068
1658
6653
|
Perkhidmatan ekonomi
Pertanian dan pembangunan luar Bandar
Kemudahan awam
Perdagangan dan perindustrian
Pengangkutan
Perhubungan
Lain-lain
|
14526
3470
125
6525
4296
57
53
|
19556
4791
124
7866
6584
133
58
|
17941
4368
132
8834
4468
81
58
|
Pentadbiran am
|
15342
|
16480
|
27105
|
Perbelanjaan lain
|
45316
|
60900
|
68002
|
Jumlah
|
151632
|
182595
|
202617
|
1.Keselamatan
– peruntukan perbelanjaan – Kementerian Pertahanan dan Kementerian Keselamatan
Dalam Negeri
2.Perkhidmatan sosial–Kementerian Pelajaran, Kesihatan
,Perumahan dan Kerajaan Tempatan –terbesar
3.Perkhidmatan
eko –sektor pertanian,dan pembangunan luar bandar,kemudahan awam ,pengangkutan
dan
perhubungan ,perdagangan dan perindustrian - terkecil
4.Pentadbiran
am-peruntukan – Jabatan Perkhidmatan Awam, Jabatan Perangkaan, Jabatan Kastam
Diraja
Malaysia, Kementerian Luar Negeri
2.Perbelanjaan Pembangunan
- perbelanjaan pelaburan atau perbelanjaan modal jangka panjang kerajaaan dan tidak
berulang.
- Membiayai projek pembangunan negara
Butir
|
2010
|
2011
|
2012
|
Keselamatan
Pertahanan
Keselamatan dalam negeri
|
3970
2666
1304
|
4568
3711
857
|
4394
3562
832
|
Perkhidmatan sosial
Pendidikan dan latihan
Kesihatan
Perumahan
Lain-lain
|
20784
12046
3780
1333
3625
|
12607
7735
2207
762
1903
|
13642
8557
1948
738
2399
|
Perkhidmatan ekonomi
Pertanian dan pembangunan luar Bandar
Kemudahan awam
Perdagangan dan perindustrian
Pengangkutan
Perhubungan
Lain-lain
|
26121
2920
5286
6987
8665
689
1574
|
28156
1128
6013
8364
10140
848
1663
|
30362
1901
5781
5492
10073
588
6527
|
Pentadbiran am
|
1917
|
1085
|
1424
|
Jumlah
|
52792
|
46416
|
49822
|
1.Keselamatan
– menyediakan senjata dan kelengkapan – tentera dan polis
- latihan dan
peningkatan kemahiran anggota uniform
2.Perkhiamatan
– membina bangunan sekolah,hospital,rumah mampu milik,kuarters kakitangan awam
sosial -menaik taraf infrastruktur dan
kemudahan serta R&D di
universiti,politeknik,pusat
latihan
kemahiran dan latihan perguruan.
3.Perkhidmatan
–pembinaan & naiktaraf jalan,jambatan,landasan
keretapi,lapangan,terbang,pelabuhan
Ekonomi -kemudahan awam dan perhubungan
–bekalan air dan elektrik, kemudahan
telekomunikasi
, pembentungan di luar Bandar dan penjanaan sektor pertanian.
-
Pembangunan PKS dan pelancongan
4.Pentadbiran
am – sistem pengkomputeran & e-kerajaan
- pengambilan
balik tanah dan bangunan dan pengubahsuaian kemudahan kerajaan
spt mahkamah
Soalan esei
1a.Berikan
maksud belanjawaan negara ( 2m)
b.Terangkan komponen-komponen belanjawaan negara (4m)
c.Terangkan komponen-komponen perbelanjaan negara ( 4m)
d. Terangkan 4 komponen perbelanjaan
mengurus negara mengikut objek (4m)
e. Terangkan komponen-komponen perbelanjaan pembangunan negara(6 m)
Hasil Kerajaan Persekutuan
1.Hasil cukai – sumber hasil
yang diperolehi melalui cukai langsung dan cukai tak langsung..
2.Cukai langsung – beban cukai
yang dikenakan tidak boleh dipindahkan kepada pihak lain misalnya
cukai
pendapatan perseorangan , cukai keuntungan syarikat,cukai harta pusaka
3.Cukai tak langsung – beban
cukai yang dikenakan boleh dipindahkan kepada pihak lain misalnya
cukai
perkhidmatan , cukai import , cukai eksport
, cukai jualan
4.Hasil bukan cukai – hasil
kerajaan dari sumber-sumber bukan cukai seperti
a.bayaran permit dan lesen
kenderaan b.bayaran sewa harta kerajaan
c.bayaran denda mahkamah dan rampasan d. pendapatan pelaburankerajaan
e.dividen
dpd Syk Petronas dan royalti petroleum
Butir
|
2010
|
2011
|
2012
|
Cukai
Langsung
Cukai
pendapatan
Syarikat
Perseorangan
Petroleum
Koperasi
dan lain-lain
Lain-lain
|
79009
74451
36266
17805
18713
1667
4558
|
102242
96732
46888
20203
27748
1893
5510
|
116825
111255
54136
22445
31962
2712
5570
|
Cukai Tak
langsung
Duti
Eksport
Petroleum
Lain-lain
Duti import
Duti eksias
Cukai
Jualan
Cukai
perkhidmatan
Lain-lain
|
30506
1810
1745
65
1966
11770
8171
3926
2863
|
32643
2081
1997
84
2026
11517
8577
4982
3460
|
35668
2393
2393
0
2246
12338
9185
6197
3309
|
Hasil Bukan
Cukai
|
50138
|
50534
|
54753
|
Jumlah
|
159653
|
185419
|
207246
|
1.Hitung kadar pertumbuhan hasil
cukai dan hasil bukan cukai , cukai langsung, cukai tak langsung dan hasil
bukan cukai dari tahun 2010 hingga 2012 dan jelas arah alirannya serta berikan sebabnya.
Jenis Belanjawaan Negara
Jenis
|
Huraian
|
Contoh
|
Tujuan
|
Lebihan
|
Hasil
kerajaan melebihi perbelanjaan kerajaan
T melebihi G
|
T = 1000 G = 500
Maka BN = T
– G
=1000 – 500
=RM500
|
-Belanjawaan
lebihan –
Dasar fiskal menguncup
-atasi masalah inflasi
|
Kurangan
|
Perbelanjaan
kerajaan melebihi hasil kerajaan
|
T =
1000 G= 1500
Maka BN = T
– G
=1000 – 1500
= - RM 500
|
Belanjawaan
kurangan
Dasar
fiscal mengembang untuk atasi pengangguran / kemelesatan negara
|
Seimbangan
|
Hasil
menyamai perbelanjaan kerajaan
|
T =
1000 G = 1000
Maka BN = T
– G
=1000 – 1000
= RM 0
|
Menjamin
kestabilan ekonomi dan mengukuhkan kewangan kerajaan
|
Maklumat Belanjawaan Negara
Butir
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
Hasil
Kerajaan
|
158639
|
159653
|
185419
|
207246
|
Jumlah
Perbelanjaan Mengurus
|
157067
|
151632
|
182595
|
202617
|
Jumlah
Perbelanjaan Pembangunan Kasar
|
49515
|
52792
|
46416
|
49822
|
Terimaan
balik pinjaman
|
519
|
1496
|
1082
|
2895
|
1.Hitung
imbangan akaun semasa dan belanjawan negara bagi setiap tahun serta jelaskan arah
alirannya
2.Bagaimanakah belanjawaan
negara ini boleh ditampung oleh kerajaan.
3.Terangkan kesan cara
belanjawaan negara ditampung dalam soalan 2.
Hutang Negara
1.
Hutang dalam negara – mejual sekuriti kerajaan - pinj jangka panjang dan faedah dibayar
-KWSP, PERKESO .BSN, BNM.
SYK Insurans, Institusi Perbankan
Dijual pada nilai muka
-menjual sijil pelaburan – pinj jangka panjang dan dividen dibayar
-Lembaga Tabung Haji , Perbankan
Islan – Bank Islam Malaysia Berhad
-Syk Insurans Islam –
Syk Takaful
Dijual pada harga diskuan -Bil perbendaharaan – pinj jangka pendek. (
<setahun )-dpt untung
-Institusi perbankan,sky insurans, bank
kerjasama rakyat berhad
2.
Hutang Luar Negara - Pinj pasaran – pasaran modal
antarabangsa– terbit bon dan nota
Terapung - London, New York
,Tokyo , ( pinj bersendiket)
-Amerika Syarikat , Jepun ,
United Kingdom , Kesatuan Eropah
-pinj projek – institusi
kewangan antarabangsa dan Negara lain –
membiayai projek
pembangunan Negara .
-Bank Dunia, Bank
Pembangunan Asia , Jepun , A/S , Britian
Butiran
|
2009
|
2010
|
2011
|
Hutang
dalam Negara
Bil
Perbendaharaan
Sijil
Pelaburan
Sekuriti
kerajaan
Lain-lain
|
348600
4320
66000
242270
36010
|
390356
4320
81500
260993
43543
|
438025
4320
110000
277713
45992
|
Hutang
luar Negara
Pinjaman
pasaran
Pinjaman
Projek
|
12787
6049
7738
|
16745
9355
7390
|
18103
10403
7700
|
1. Apakah yang dimaksudkan belanjawaan kurangan
?. (1m)
2. Berikan
maksud perkara berikut
a.bil
perbendaharaan b.sekuriti kerajaan /
surat jaminan kerajaan c. Pinjaman
projek (3m)
3. Hitung
kadar pertumbuhan hutang negara , hutang dalam negara dan hutang luar negara .
serta
arah alirannya. (5m)
4. Terangkan
kesan baik dan buruk hutang dalam negara dan hutang luar negara (6m)
Latihan
Kuantitatif
1.Jadual di bawah menunjukkan data kewangan
kerajaan pada tahun 2011 dan tahun 2012 (RM juta)
Butiran
|
2011
|
2012
|
Cukai
langsung
Cukai pendapatan
Cukai langsung lain
|
79009
74451
4558
|
102241
96732
5509
|
Cukai
tak langsung
Duti eksport
Duti import
Duti eksais
Cukai jualan
Cukai perkhidmatan
Cukai tidak langsung lain
|
30506
1810
1966
11770
8171
3926
2863
|
32643
2081
2026
11517
8577
4982
3460
|
Hasil
Bukan Cukai
|
50138
|
50534
|
a. Apakah
maksud cukai langsung dan cukai tak langsung?2m
b. Nyatakan
dua contoh hasil bukan cukai ( 1m)
c. Hitung
peratusan sumbangan cukai tak langsung ,cukai tak langsung dan hasil bukan
cukai kepada jumlah hasil pada tahun 2011 dan 2012. Nyatakan arah aliran setiap
komponen hasil tersebut.(3m)
d. Hitung
kadar pertumbuhan cukai langsung, cukai tak langsung dan jumlah hasil cukai
pada tahun 2012. (2m)
e. Jelaskan
dua sebab kerajaan mengenai cukai terhadap orang ramai ( 2m)
2. Jadual di bawah menunjukkan data kewangan kerajaan antara tahun 2008
hingga 2011.
Butiran
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
Jumlah hasil ( RM juta )
|
139885
|
159793
|
158639
|
159653
|
Perbelanjaan mengurus (RM juta )
|
123084
|
153499
|
157067
|
151633
|
Perbelanjaan pembangunan (RMjuta )
|
40564
|
42847
|
49515
|
52792
|
a.
Apakah maksud akaun semasa(1m)
b.
Hitung akaun semasa antara tahun 2008 hingga
2011.dan huraikan arah alirannya.(4m)
c.
Apakah maksud belanjawaan kerajaan persekutuan
?, ( 1m)
d.
Hitung belanjawaan kerajaan persekutuan antara
tahun 2008 hingga 2011. Huraikan arah alirannya..(3m)
e.
Nyatakan cara kerajaan membiayai belanjawaan
kurangan (1m)
Bab Perdagangan Antarabangsa Dan
Imbangan Pembayaran
Keterbukaan
ekonomi :- mengukur sejauhmana ekonomi sesebuah negara bergantung kepada
(2014) perdagangan
antarabangsa yang meliputi import dan eksport.
Formula :
Darjah Keterbukaan ekonomi ialah nisbah jumlah perdagangan terhadap KDNK
sesebuah
negara
atau Darjah keterbukaan ekonomi = Jumlah eksport + import / KDNK
@ Jumlah eksport / KDNK
Soalan kuantitatif tahun 2014
Jadual di bawah menunjukkan nilai eksport , import dan KDNK dari tahun 2006 hingga 2009.
Jadual di bawah menunjukkan nilai eksport , import dan KDNK dari tahun 2006 hingga 2009.
Tahun
|
Nilai
Eksport(RM juta)
|
Nilai
Import ( RM juta)
|
KDNK ( RM juta )
|
2006
|
669505
|
539443
|
574441
|
2007
|
706382
|
574172
|
642049
|
2008
|
766096
|
594160
|
742470
|
2009
|
655336
|
508927
|
679938
|
1a.Hitung
darjah keterbukaan ekonomi Negara pada tahun 2007 hingga tahun 2009 ( 2m)
b.Apakah rumusan anda berdasarkan jawapan
1a.(1m)
Formula 0.5m
, Jawapan 1.5m : Tiada % tolak 0.5m dan
guna satu titik perpuluhan tolak 0.5m
Eksport Negara
Barang / Tahun
|
1970 ( % )
|
1980 (%)
|
1990 (%)
|
2000 (%)
|
Barang
pertanian
|
59.2
|
43.6
|
22.3
|
6.1
|
Barang
galian
|
25.9
|
33.6
|
17.8
|
7.2
|
Barang
perkilangan
|
11.9
|
21.6
|
59.3
|
85.2
|
Barang lain
|
3.0
|
1.0
|
0.6
|
1.5
|
Jumlah
|
100
|
100
|
100
|
100
|
Sumbangan
barang perkilangan semakin penting kerana kerajaan mengurangkan pergantungan
ekonomi kepada komoditi terutama barang pertanian.
Dasar
mempelbagaikan ekonomi telah dilaksanakan oleh kerajaan untuk mengurangkan
kesan buruk ketidakstabilan harga komoditi utama – Negara eksport – China,
Jepun AS, Singapura , Thailand
Import
Negara
Barang /
Tahun
|
1970 (%)
|
1980 (%)
|
1990 (%)
|
2000 ( %)
|
Barang
pengguna
|
28.6
|
18.6
|
16.1
|
5.6
|
Barang pelaburan
|
25.1
|
29.9
|
37.6
|
15.1
|
Barang
perantaraan
|
35.3
|
49.8
|
45.6
|
73.8
|
Barang lain
|
11.0
|
2.3
|
0.3
|
5.5
|
Jumlah
|
100
|
100
|
100
|
100
|
- import
barang pelaburan dan perantaraan meningkat kerana perkembangan sektor
perkilangan
-barang
pelaburan meliputi – jentera dan kelengkapan pengangkutan
-negara import utama – Jepun
,China,Singapura, AS dan Thailand. Eksport melebihi import – ID positif
1.Latihan Kuantitatif ( 2014)
Tahun
|
Nilai
Eksport(RM juta)
|
Nilai
Import ( RM juta)
|
KDNK ( RM juta )
|
2006
|
669505
|
539443
|
574441
|
2007
|
706382
|
574172
|
642049
|
2008
|
766096
|
594160
|
742470
|
2009
|
655336
|
508927
|
679938
|
1.Hitung kadar pertumbuhan
eksport negara dari 2007 hingga 2009 dan jelaskan arah alirannya (3m)
2.Berikan dua alas an
kemerosotan nilai eksport pada tahun 2009 ( 2m)
3.Hitung kadar pertumbuhan KDNK
dari tahun 2007 hingga 2009. (2m)
Soalan 2.
Barangan
( RM JUTA )
|
2009
|
2010
|
2011
|
Barangan
elektrik dan elektronik
|
227778
|
249907
|
236537
|
Minyak kelapa sawit dan hasil keluaran berasaskan minyak k.sawit
|
50728
|
62223
|
83395
|
Kayu dan
hasil keluaran kayu
|
19411
|
20331
|
19834
|
Gas asli
cecair
|
31195
|
38742
|
49963
|
Petroleum
mentah
|
25360
|
30765
|
31982
|
Keluaran
petroleum
|
19400
|
25542
|
33038
|
Pakaian dan
kelengkapan pakaian
|
11003
|
12480
|
13975
|
Getah asli
|
4460
|
9210
|
13278
|
Barangan
dan peralatan kilang lain
|
75958
|
90252
|
101105
|
Lain-lain
barang
|
87225
|
99370
|
111441
|
Jumlah
eksport keseluruhan
|
552518
|
638822
|
694548
|
1a.Hitung peratusan perubahan jumlah
eksport keseluruhan pada tahun 2010 dan 2011.(2m)
b.Terangkan arah aliran peratusan perubahan jumlah eksport keseluruhan .
( 1m)
2.Hitung purata % perubahan jumlah eksport keseluruhan
sepanjang tahun 2009 hingga 2011.(2m)
3.Hitung peratusan perubahan
eksport bagi
i.barang elektrik dan elektronik
ii gas asli cecair
iii.barangan dan peralatan kilang lain
bagi tahun 2010 dan 2011 dan
terangkan arah alirannya ( 5m)
Soalan 3
Jadual di bawah menunjukkan
jumlah eksport barangan Malaysia dari tahun 2010 hingga 2012
Barangan
|
2010
|
2011
|
2012
|
Pembuatan
|
487974
|
504182
|
524240
|
Pertanian
|
69905
|
91358
|
82466
|
Perlombongan
|
72787
|
88049
|
91039
|
Jumlah
|
630666
|
683589
|
697745
|
1.Hitung peratusan
a.Sumbangan
eksport setiap jenis barangan kepada jumlah eksport dari tahun 2010 hingga
2012(4m)
b.Pertumbuhan
eksport setiap jenis barangan bagi tahun 2011 dan tahun 2012.(4m)
2.Hitung kadar pertumbuhan
eksport purata Malaysia ( 2m)
3.Jelaskan tiga kebaikan
perdagangan antarabangsa. (6m)
1.Meluaskan
pasaran keluaran tempatan 2.Mengimport
teknologi
3.Meningkatkan guna tenaga dan mengurangkan
pengangguran
4.Memperolehi barang yang tidak dikeluarkan
dalam Negara
Soalan 4
Jadual dibawah menunjukkan
haluan perdagangan luar Negara Malaysia tahun 2011 dan 2012.
Negara
|
Eksport (
RM juta )
|
Import ( RM juta )
|
||
2011
|
2012
|
2011
|
2012
|
|
China
Singapura
Jepun
Amerika
Syarikat
|
50838
50453
44141
33075
|
51272
55191
49405
35166
|
41508
42769
37422
32619
|
52590
47363
37036
28742
|
Jumlah
|
178507
|
191034
|
154318
|
165731
|
1. Apakah
yang dimaksudkan dengan imbangan akaun dagangan ?. (1m)
2. Hitung
imbangan perdagangan pada tahun 2011 dan 2012 serta nyatakan keadaan imbangn
dagangan.(3m)
3. Hitung
kadar pertumbuhan eksport dan import pada tahun 2012. (2m)
4. Hitung
sumbangan eksport bersih Singapura dan China kepada imbangan perdagangan Negara
pada tahun 2011 dan 2012.(2m)
5. Terangkan
keadaan imbangan perdagangan antara Malaysia dengan Singapura dan antara Malaysia
dengan China dalam tempoh tersebut ( 2m)
Kesan negatif perdagangan
antarabangsa ( tidak penting tahun 2015
)
1.
Pendapatan Negara bergantung kepada kitaran
perniagaan antarabanga. Ekonomi dunia sering alami krisis ekonomi atau krisis
kewangan . Ini menyebabkan pendapatan negara turut terjejas.
2.
Pendapatan negara terdedah kepada turun naik
harga eksport di pasaran dunia. Jika harga jatuh pendapatan negara akan jatuh .
Ini menjejaskan perancangan negara sedia ada.
3.
Inflasi diimport mungkin berlaku jika harga
barang import meningkat dan menyebabkan inflasi turut berlaku dalam negara.
4.
Dasar lambakan negara luar menyebabkan barang
tempatan tidak dapat bersaingan dengan barang luar negara. Keluaran tempatan
berkurangan , pengangguran meningkat dan pendapatan negara jatuh.
Strategi Galakan Eksport ( tidak
penting 2015)
1.
Pemberian insentif fiskal – mengurangkan cukai
keuntungan syk , elaun cukai pelaburan , skim jaminan eksport.
2.
Insentif kewangan - memberi bantuan modal / pinjaman contoh –
EXIM Bank memberi kemudahan kredit jangka pendek kepada pengeksport.
3.
Mewujudkan zon perdagangan bebas contoh Zon
Perdagangan Bebas Bayan Lepas, Jelapang dll.
4.
Infrastruktur fizikal dan institusi – membuat
pameran dan memberi khidmat nasihat contoh MIDA , MATRADE
5.
Menggalakkan liberalisasi perdagangan atau
mewujudkan intergrasi ekonomi - AFTA
.-Skim Tarif Keutamaan Sama Rata Asean membolehkan sesuatu negara menebusi
pasaran negara anggota tanpa dikenakan sebarang tarif atau mengenakan tarif
minimum antara 0 hingga 5 %.
Industri Penggantian Import /
Industri Eksport
Dasar penggantian import ialah
dasar kerajaan menggalakkan pembangunan industi tempatan untuk mengeluarkan
barang-barang yang sebelum ini diimport dari luar negara.
Tujuan:
1.
Mengurangkan pergantungan kepada import.
Pembangunan indutri penggantian import digalakkan untuk menghasilkan
barang untuk memenuhi keperluan masyarakat. Ini dapat menggurangkan pergantungan kepada import dan
mengurangkan aliran keluar wang negara.
2.
Mengatasi masalah pengangguran
Perkembangan industri penggantian import dalam negara mampu mewujudkan
peluang kerja kepada rakyat tempatan dan ini sekaligus dapat mengurangkan
masalah pegangguran dalam negara.
3.
Mempelbagai kegiatan ekonomi.
Perkembangan industri penggantian import dapat menjayakan hasrat kerajaan
untuk mempelbagaikan ekonomi negara. Negara tidak seharusnya terlalu bergantung
kepada sektor utama kerana keluaran
sektor utama sentiasa mengalami turun naik harga di pasaran dunia. Ini akan
menjejaskan pendapatan negara dan membantutkan usaha pembangunan Negara.
Insentif kerajaan
1.
Taraf perintis – pengecualian cukai selama lima
tahun – kpd syk mendapat taraf perintis- syarikat berteknologi tinggi dan syk
yang beroperasi di kawasan yag digalakkan spt Koridor Pantai Timur dsd
2.
Elaun cukai pelaburan – sehingga 60% dpd
perbelanjaan modal selama 5 tahun .Misalnya perbelanjaan modal untuk melakukan
penyelidikan dan pembangunan terhadap keluaran dan kaedah keluaran.
3.
Elaun infrastruktur – syk menjalankan kegiatan
di kawasan yang digalakkan . Misalnya Koridor Panntai Timur. Syk diberi elaun
100% terhadap perbelanjaan modal untuk membina infrastruktur spt jambatan,jeti
dan jalanraya.
Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN ( AFTA )
AFTA ialah
zon perdagangan bebas antara negara-negara ASEAN iaitu
Malaysia,Thailand,Indonesia,
Singapura,Filipina,Loas,,Brunei,Vietnam,Myanmar,Kemboja.
Tujuan penubuhan
1.Meningkatkan
perdagangan di rantau ASEAN dengan mengurangkan tarif keatas perdagangan
bersama kepada maksimum 5% . Ini membolehkan
barang keluaran negara anggota menebusi pasaran
negara ASEAN dengan lebih luas.
2.Meningkatkan
kedudukan negara ASEAN sebagai kawasan pengeluaran yang berdaya saing dan
mampu memenuhi pasaran antarabangsa.
3.Mempertingkatkan pertumbuhan
ekonomi Negara anggota.
Kebaikan AFTA
1.
Meluaskan
pasaran keluaran tempatan ke negara-negara Asean. Keluaran dapat dikeluarkan
secara besar-besar. Mengurangkan
kos pengeluaran dan mampu menjual dengan harga yang lebih murah . Daya saing
keluaran negara meningkat di pasaran negara-negara Asean.
2.
Penghapusan
duti import terhadap bahan mentah yang diimport dari negara-negara Asean
mengurangkan kos pengeluaran firma
tempatan. Keluaran dapat dieksport ke negara-negara Asean
dengan harga yang lebih rendah dan ini meningkatkan daya saingan
keluaran tempatan.
3.
Kebajikan
pengguna tempatan dapat ditingkatkan. AFTA membolehkan rakyat tempatan
mempunyai pilihan yang lebih luas dari segi penggunaan barang dari
negara-negara anggota dengan harga yang lebih murah. Ini dapat meningkatkan
taraf hidup rakyat tempatan.
Tujuan perlindungan perdagangan antarabangsa.(tidak penting 2015 )
1.
Melindungi keluaran tempatan daripada persaingan
keluaran asing
2.
Meningkatkan daya saing pengeluar tempatan
3.
Melindungi industri muda 6 .Melindungi industri strategic
4.
Anti dasar lambakan 7. Membiaki imbangan
pembayaran
5.
Mempelbagaikan ekonomi 8. Meningkatkan pendapatan negara
Imbangan
Akaun Semasa.
Satu penyata yang mencatatkan
semua urusniaga barangan ,perkhidmatan ,pendapatan dan pindahan semasa untuk
satu tempoh masa tertentu misalnya setahun.
Butiran
|
2000
(RMjuta)
|
2002
(RMjuta)
|
A.Barang
dan perkhidmatan
|
68474
|
62948
|
1.
Barang
1.1Eksport
1.2Import
|
79144
374033
294889
|
68914
354855
285941
|
2.
Perkhidmatan
2.1Pengangkutan
2.2Perjalanan
2.3Urusniaga kerajaan
2.4Perkhidmatan lain
|
-10670
-11736
11158
-62
-10032
|
55966
-11542
17102
-284
-11242
|
B.Pendapatan
|
-28909
|
--25061
|
C.Pidahan
semasa
|
-7313
|
-10566
|
D.Imbangan
akaun semasa
|
32252
|
27321
|
Imbangan akaun dagangan ialah
perbezaan nilai eksport barangan dengan perbezaan nilai import barangan bagi
satu tempoh masa tertentu misalnya setahun. Jika nilai eksport lebih besar dari
nilai import maka imbangan perdagangan adalah positif. Imbangan akaun
perdagangan yang positif menyebabkan
imbangan akaun semasa positif.
Imbangan akaun perkhidmatan
ialah perbezaan nilai eksport barang tak nampak dengan perbezaan nilai import
barang tak nampak bagi satu tempoh masa tertentu misalnya setahun. Jika nilai
eksport lebih besar dari nilai import
maka imbangan perkhidmatan adalah positif. Imbangan akaun perkhidmatan yang
positif menyebabkan imbangan akaun semasa positif.
Imbangan akaun pendapatan ialah
perbezaan aliran untung dan pelaburan rakyat Malaysia di luar negara yang
dibawa balik ke dalam negara dengan aliran untung dan pelaburan asing di
Malaysia yang di bawa balik ke negara asal . Jika aliran untung dan pelaburan
rakyat Malaysia di luar negara yang di bawa balik ke dalam negara lebih besar
daripada aliran untung dan pelaburan asing di Malaysia yang di bawa balik ke
negara asal maka imbangan akaun pendapatan adalah positif. . Imbangan akaun
pendapatan yang positif menyebabkan imbangan akaun semasa positif.
Faktor mempengaruhi imbangan akaun semasa
1.
Harga barang tempatan dan barangan import – Jika
harga barangan tempatan meningkat – X jatuh dan M naik – imbangan akaun
dagangan defisit. Imbangan akaun semasa turut terjejas.
2.
Pendapatan pengguna dlm negara . Pendapatan pdk
tempatan naik – import naik – imbangan dagangan deficit – menjejaskan imbangan
akaun semasa.
3.
Kadar pertukaran asing – Jika kadar pertukaran
asing meningkat – harga eksport secara relatif lebih murah kpd pengguna luar
negara . Eksport meningkat. Harga import secara relatif lebih mahal. Import
berkurangan. Imbangan dagangan positif dan memperkukuhkan IAS.
4.
Citarasa masyarakat yang suka kepada barangan
luar Negara – beri huraian
5.
Pendapatan negara meningkat 6.Dasar kerajaan terhadap PAB –galakkan
eksport &subsidi
Bagaimana tarif dan subsidi eksport dapat memperbaiki imbangan akaun
semasa/ pembayaran (4m)
Tarif –
cukai ke atas barang import. Apabila tariff dikenakan harga barang import
meningkat.(0.5m) Barang import secara relatif semakin mahal dan jumlah import
akan berkurangan. (0.5m)Eksport bersih akan meningkat (1m)dan memperkukuhkan
imbangan akaun semasa / pembayaran negara.
Subsidi
eksport menyebabkan harga barang eksport
semakin murah di pasaran antarabangsa(0.5m)
Eksport
negara akan meningkat(0.5m) . Eksport bersih akan meningkat (1m) dan
memperkukuhkan imbangan akaun semasa / pembayaran negara.
Jelas maksud kadar pertukaran tetap dan kadar pertukaran boleh ubah
(4m) tidak penting 2015
Kadar
pertukaran tetap ialah satu sistem kadar pertukaran yang ditetapkan oleh
kerajaan (1m)
Menyandarkan kadar pertukaran
mata wang tempatan kepada mata wang asing terpilih pada satu kadar tertentu
Misalnya 1US$ = RM 3.80 ( 1m))
Kadar
pertukaran boleh ubah ditentukan oleh kuasa pasaran iaitu permintaan dan
penawaran mata wang asing (1m)
Perubahan permintaan atau
penawaran matawang asing akan mengubah kadar pertukaran yang sedia ada. /
Peningkatan permintaan mata wang asing akan menurunkan nilai mata wang tempatan
(1m)
Kesan Kenaikan / Penyusutan Nilai RM
terhadap daya saing eksport / ekonomi
Sektor utama
Kejatuhan/Kenaikan nilai RM menjadikan
harga komoditi utama negara secara relatif lebih
murah /lebih mahal berbanding
sebelum. Ini menyebabkan komoditi utama negara lebih/kurang berdaya saing di pasaran dunia
Oleh kerana
permintaan eksport komoditi utama negara tidak anjal harga maka penyusutan nilai RM/kenaikan RM menyebabkan
nilai eksport komoditi utama negara jatuh /meningkat
Keuntungan
firma menurun/ meningkat dan firma menurunkan/menaikkan pelaburan.Eksport
bersih sektor utama menurun / meningkat
Permintaan agregat berkurangan/meningkat dan menurunkan / menaikkan KDNK . Kadar
pengangguran meningkat/menurun dan
tingkat harga umum jatuh /naik
Sektor Kedua dan Ketiga
Kejatuhan/Kenaikan nilai RM menjadikan
harga barang pembuatan&perkhidmatan negara secara relatif lebih murah /lebih mahal berbanding sebelum. Ini menyebabkan barang
pembuatan&perkhidmatan negara lebih/kurang
berdaya saing di pasaran dunia
Oleh kerana
permintaan eksport barang pembuatan&perkhidmatan negara anjal harga maka penyusutan nilai RM/kenaikan RM menyebabkan nilai eksport barang
pembuatan &perkhidmatan negara meningkat/menurun
Keuntungan
firma meningkat/menurun dan firma menaikkan/menurunkan pelaburan.Eksport
bersih barang pembuatan&perkhidmatan
meningkat/menurun
Permintaan agregat meningkat/menurun dan menaikkan/menurunkan KDNK . Kadar
pengangguran menurun/meningkat dan tingkat harga umum naik/jatuh
Soalan kuantitatif
Jadual dibawah menunjukkan kadar
pertukaran antara Malaysia dengan Singapura.
Tahun
|
Kadar
pertukaran dalam RM bagi 1 dolar Singapura (S$)
|
Tahun
|
Kadar
pertukaran dalam RM bagi 1 dolar Singapura (S$)
|
2005
|
2.25
|
2008
|
2.29
|
2006
|
2.27
|
2009
|
2.38
|
2007
|
2.30
|
2010
|
2.46
|
a.
Apakah maksud kadar pertukaran asing?. (1m)
b.
Hitung kadar pertukaran bagi RM1 kepada dolar
Singapura pada tahun 2005 hingga 2010.
Rumuskan jawapan anda.
c.
Jika kadar pertukaran berubah kepada RM 2.70 /
Dolar Singapura pada tahun 2011
i.hitung kadar pertukaran RM 1.00
kepada dolar Singapura . Jelaskan jawapan anda(2m)
ii.Berdasarkan ( C i ), terangkan
kesan perubahan kadar pertukaran tersebut kepada eksport
dan import Malaysia ke
Singapura. (2m)
d.
Jika Ahmad mempunyai wang sejumlah RM1200.,
berapakah jumlah dolar Singapura yang dapat
Ditukar jika kadar pertukaran ialah 1S$ = RM2.70. (1m)
Bab Perusahaan Kecil dan Sederhana
Unit Perniagaan ( Ciri )
Bil
|
Perkara
|
Pemilikan
tunggal
|
Perkongsian
Biasa
|
1
|
Bilangan
ahli
|
Dimiliki
oleh seorang individu
|
Minimum 2
orang dan maksimum 20 orang
|
2
|
Pemilikan
saham
|
Terhad
kepada seorang individu sahaja
|
Minimum 2
orang dan maksimum 20 orang rakan kongsi
|
3
|
Pindah
milik saham
|
Tidak boleh
dipindah milik. Perniagaan akan ditutup
|
Tidak boleh
dipindah milik. Perkongsian akan dibubarkan jika berlaku kematian atau
penarikkan diri salah seorang rakan kongsi.
|
4.
|
Liabiliti
|
Laibiliti
tidak terhad. Aset peribadi digunakan untuk membayar hutang/kerugian.
|
Laibiliti terhad
kepada rakan kongsi terhad dan liabiliti tidak terhad kepada rakan kongsi
umum.
|
5.
|
Pembahagian
keuntungan
|
Semua
keuntungan dinikmati sendiri. Jika rugi menanggung keseluruhannya.
|
Keuntungan
diagih kepada semua rakan kongsi mengikut nisbah modal yang disumbangan atau
seperti yang dinyatakan dalam perjanjian bertulis dalam perkongsian.
|
6.
|
Beban cukai
|
Pemilik
hanya membayar cukai pendapatan perseorangan
|
Rakan
kongsi juga membayar cukai pendapatan perseorangan.
|
Perbezaan antara rakan kongsi umum dengan rakan kongsi terhad
Bil
|
Perkara
|
Rakan
kongsi umum
|
Rakan
kongsi terhad
|
1
|
Pengurusan
perniagaan
|
Aktif yang
pengurusan aktiviti perniagaan perkongsian
|
Tidak aktif
dalam pengurusan perniagaan tetapi berhad untuk memeriksaan buku rekod dan
akaun perniagaan
|
2.
|
Liabiliti
|
Menanggung
laibiliti yang tidak terhad.
Aset
peribadi perlu digunakan untuk menyelesaikan hutang perkongsian jika
mengalami kerugian.
|
Menanggung
laibiliti yang terhad kepada modal yang disumbangkan sahaja.
|
3
|
Keuntungan
|
Menikmati keuntungan
mengikut nisbah sumbangan modal yang disumbangkan . Dibayar gaji/elaun atas
pengurusan aktiviti perniagaan.
|
Menikmati
keuntungan berdasarkan nisbah modal yang disumbangkan.
|
Terangkan tiga kelebihan perniagaan perkongsian berbanding pemilikan tunggal
(6m).
Modal yang dikumpulan
Modal perniagaan perkongsian
adalah lebih besar kerana ramai rakan kongsi ( maksimum 20 orang ) berbanding
pemilikan tunggal yang terdiri daripada simpanan pemilik sendiri atau pinjaman
dari ahli keluarga atau rakan.
Pengurusan yang lebih cekap
Pengurusan perniagaan
perkongsian adalah lebih cekap berbanding pemilikan tunggal . Ini kerana
rakan-rakan kongsi yang ramai boleh menyumbangkan kepakaran mereka dalam
meningkatkan kecekapan pengurusan perniagaan berbanding pemilik tunggal yang
hanya bergantung kepada kebolehannya sendiri.
Kemudahan mendapatkan kredit/ pinjaman
Perniagaan perkongsian mudah
mendapat pinjaman atau kemudahan kredit daripada institusi kewangan berbanding
pemilikan tunggal . Ini kerana institusi kewangan lebih yakin dengan perniagaan
perkongsian berbinding pemilikan tunggal dari segi pembayaran balik kerana
modal perkongsiaan yang lebih besar.
Perbezaan ciri syarikat sendirian berhad dengan perniagaan perkongsian.
Bil
|
Perkara
|
Syarikat
Sendirian Berhad
|
Perniagaan
perkongsian
|
1
|
Bilangan
ahli
|
Minimum 2
orang dan maksimum 50 orang ikut Akta Syarikat 1965
|
Minimum 2
orang dan maksimum 20 orang. Ikut Akta Perkongsian 1961
|
2
|
Pemilikan saham
|
Terhad
kepada individu tertentu atau ahli
keluarga
|
Terbuka
kepada individu tertentu atau rakan kongsi.
|
3
|
Pindah
milik saham
|
Saham tidak
boleh dipinda milik tanpa persetujuan drp pemegang saham yang lain atau
Boleh
dipindah milik dengan persetujuan
|
Tiada pinda
milik saham . Perkongsian dibubarkan jika salah satu ahli menarik diri atau
meninggal
|
4.
|
Liabiliti
|
Laibiliti
terhad kepada modal yang disumbangkan.
|
Rakan
kongsi umum menghadapi laibiliti yang terhad dan rakan kongsi terhad
meghadapi laibiliti yang terhad kepada modal yang disumbangkan.
|
5.
|
Pembahagian
keuntungan
|
Keuntungan
dibayar dalam bentuk dividen kpd pemegang saham
|
Keuntungan
dibayar mengikut nisbah modal yang disumbangan dalam perniagaan
|
6.
|
Beban cukai
|
Syk bayar cukai pendapatan syarikat
Pemengang
saham yg menerima dividen perlu membayar cukai pendapatan perseorangan
|
Tiada cukai pendapatan syk. Setiap rakan kongsi perlu membayar cukai
pendapatan perseorangan daripada
keuntungan
yang diperolehi..
|
Perbezaan syarikat sendirian berhad dengan syarikat awam berhad
Bil
|
Perkara
|
Syk
Sendirian Berhad
|
Syk Awam
Berhad
|
1
|
Bilangan
ahli
|
Minimum 2
orang dan maksimum 50 orang
|
Minimum 2
orang dan tiada had maksimum
|
2
|
Pemilikan
saham
|
Terhad
kepada individu tertentu atau ahli
keluarga
|
Terbuka kepada
orang ramai
|
3
|
Pindah
milik saham
|
Saham tidak
boleh dipinda milik tanpa persetujuan drp pemegang saham yang lain atau
Boleh
dipindah milik dengan persetujuan
|
Bebas
dipinda milik dan mudah dijual beli
|
4.
|
Liabiliti
|
Laibiliti
terhad kepada modal yang disumbangkan.
|
Sama
|
5.
|
Pembahagian
keuntungan
|
Keuntungan
dibayar dalam bentuk dividen kpd pemegang saham
|
Sama
|
6.
|
Benan cukai
|
Syk bayar
cukai pendapatan syarikat
Pemengang
saham juga membayar cukai pendapatan perseorangan
|
Sama
|
Kelebihan dan kelemahan syarikat awam
berhad
Kelebihan
1.Pengumpulan
modal –banyak - penerbitan saham dan bon
– kpd orang ramai
2.Bebas
membeli dan menjual saham – pasaran saham – tanpa perlu persetujuan pemegang
saham iain
3.Laibiliti terhad – setakat
sumbangan modal melalui pembelian saham . Aset peribadi tidak terlibat
Kelemahan
1.Proses
penubuhan dan pendaftaran yang rumit – dikawal ketat melalui Akta Syarikat 1965
2.Cukai yang
tinggi – dikenakan cukai keuntungan syk berbanding unit perniagaan yang lain.
3.Kos penubuhan yang tinggi –
melibatkan penerbitan dan penjualan saham kpd orang ramai
Koperasi dan ciri-cirinya.
Koperasi
satu unit perniagaan ditubuhkan oleh sekumpulan individu secara sukarela untuk
menjaga kepentingan anggota-anggotanya. Misalnya Koperasi Guru-Guru Malaysia
Berhad.
Ciri
1.Pemilikan dan penubuhan –
ditubuhkan sekumpulan indivdu – Akta Koperasi 1993
2.Sumbangan modal – melalui
pembayaran yuran dan pembelian saham koperasi.
3.Pegurusan –Diuruskan oleh
lembaga yang dilantik pada mesyuarat agung tahunan.
4.Laibiliti terhad – terhad
kepada sumbangan modal sahaja
5.Jangka hayat perniagaan –
Jabatan Pembangunan Koperasi berhak untuk menutup operasi koperasi.
Perusahaan Kecil dan
Sederhana dan ciri-cirinya.
-perusahaan yang mempunyai nilai
jualan tahunan kurang daripada 25 juta atau pekerja sepenuh masa kurang
daripada 150 orang.
Ciri-ciri
1.Tahap
teknologi pengeluaran yang rendah –Kekurangan modal dan kos buruh yang relatif
lebih rendah.
Daya pengeluaran rendah dan lebih
berorientasi pasaran tempatan.
2.Struktur
organisasi PKS adalah mudah kerana kebanyakkannya milikan tunggal dan perkongsian serta
berskala kecil , kurang birokratik, kurang
formal serta diuruskan oleh ahli keluarga dan saudara mara .
3.Jenis
keluaran – pengeluaran makanan dan keluaran makanan, perabot dan kelengkapan ,
keluaran
logam.
4.Lokasi –
kawasan perindustrian yang berharga murah, pinggir bandar, bandar kecil ,
kampung dan
rumah kediaman.
5.Pekerja –mempunyai pendidikan
formal yang rendah dan kurang mahir. – upah yang diterima rendah
6.Modal –
kecil – pengeluaran secara kecil-kecilan dan tidak menikmati ekonomi bidangan.
Kos tinggi
dan harga keluaran tinggi dan
sukar bersaing dengan keluaran luar negara.
Sumbangan
1.Keluaran Negara/Pendapatan negara – PKS menggalakkan
penggunaan sumber pengeluaran negara
dengan
lebih cekap. PKS dapat meningkat barang dan perkhidmatan dalam negara dan ini secara
langsung meningkatkan pendapatan
negara.
2.Guna
tenaga – PKS membuka peluang pekerja kepada ramai penduduk khususnya di kawasan
luar
bandar kerana PKS berintensifkan buruh . Ia
membantu kerajaan dalam mengurangkan masalah
pengangguran dalam negara
3.Memperkukuhkan
imbangan pembayaran negara. – PKS dalam negara ada yang berorentasikan
eksport dan ada yang
berorentasikan penggantian import. PKS
membantu Negara meningkatkan
eksport dan mengurangkan import. Ini secara langsung membantu
memperkukuhkan imbangan
dagangan
,imbangan perkhidmatan dan imbangan pembayaran negara.
Masalah (tidak penting 2015)
1.Kekurangan
modal –PKS – terdiri daripada pemilikan tunggal dan perkongsian - berskala kecil
Institusi kewangan kurang berminat memberi pinjaman kepada PKS kerana
kurang yakin dengan
kemampuan PKS membayar balik dan jika diberi PKS perlu menyediakan cagaran . Ini menyebabkan
PKS sukar
berkembang.
2.Produktiviti
yang rendah – kerana tenaga kerja PKS
tiada kemahiran tinggi dan kurang berpendidikan.
PKS tidak mampu memperolehi tenaga kerja berkemahiran dan berpendidikan
tinggi kerana tidak
mampu membayar upah yang tinggi. Selain itu, Kaedah pengeluaran PKS
berintensif buruh adalah
lebih
murah dan tiada dorongan untuk
menggunakan teknologi moden.
3. Lokasi
PKS yang tidak strategik – Oleh kerana PKS kekurang modal , sebahagian besar
PKS
menempatkan kegiatan mereka di kawasan tidak strategik seperti di
kawasan luar Bandar atau pinggir
Bandar
ataupun di kawasa kediaman mereka . Ini menghalang perkembangan PKS .
Terangkan peranan Bank Perusahaan Kecil dan Sederhana Berhad ( SME Bank
) kepada PKS .
SME bank
berperanan sebagai pusat sehenti
kewangan untuk memenuhi dan membantu
perkembangan PKS
1.Memberi
pinjaman kepada PKS dengan menawarkan tempoh bayaran balik pinjaman yang lebih
panjang
dan pada kadar faedah yang rendah.
2.Membantu
perkembangan perniagaan mikro ,kecil dan sederhana dengan menawarkan
perkhidmatan
kewangan yang khusus seperti Tabung Usahawan
Siswazah dan Skim Pembiayaian Ekonomi
Desa.
3.Mengurangkan
kadar pengangguran dalam negara khususnya golongan siswazah melalui program
menggalakkan siswazah menjadi
usahawandan bergiat dalam bidang perniagaan
4.Membantu
PKS menjalin hubungan industri dengan rakan strategik agar PKS dapat
mengembangkan
pengeluaran
atau memasarkan keluaran mereka ke peringkat antarabangsa.
Jelaskan tiga langkah kerajaan
untuk memajukan PKS di Malaysia. ( tidak penting 2015)
1.
Menjalin rantaian industri dengan firma lain –
dgn Perbadanan Multinasional , Syk Berkaitan Kerajaan (GLC) dan firma besar.
Pasaran keluaran PKS adalah terjamin kerana menjadi pembekal peralatan dan
komponen atau perkhidmatan kpd syk multinasional dan industry tempatan
2.
Meningkatkan kemahiran pekerja – kerajaan
menawarkan latihan peningkatan kemahiran di institusi2 latihan kemahiran di
seluruh negara. Peningkatan pengetahuan teknologi terkini dan kemahiran baru,
ini dapat meningkatkan produktivti dan daya saing PKS
3.
Menubuhkan perbadanan pembangunan PKS - spt SMIDEC ditubuhkan untuk memberi khidmat
nasihat dan sokongan teknikal kepada PKS untuk meningkatkan kualiti produk .
SIMDEC juga melaksana dan menyelaras skim bantuan kewangan seperti menyediakan
geran untuk pembangunan dan promosi produk halal. Turut menggalakkan aktiviti
promosi seperti pameran,konvensyen,seminar dan bengkel.
Soalan Kuantitif
1.Jadual dibawah menunjukkan taraf
sah PKS mengikut Banci Pertubuhan dan Enterpris 2005 dan Banci Ekonomi 2011.
Taraf sah
|
Banci
Pertubuhan dan Enterpris 2005
|
Banci
Ekonomi 2011
|
Hakmilik
perseorangan
|
375192
|
458269
|
Perkongsian
|
53241
|
54938
|
Syarikat
Sendirian Berhad
|
116650
|
118678
|
Lain-lain(SAB
& Koperasi)
|
3184
|
13251
|
a.Hitung %
pertubuhan hak milik perseorangan,perkongsian,syk sendirian berhad, lain-lain
pertubuhan
daripada jumlah pertubuhan bagi tahun 2005
dan 2011.(4m) Terangkan perubahan taraf sah PKS
antara tahun 2005 dengan tahun 2011. ( 2m)
b.Hitung
kadar pertumbuhan pertumbuhan bagi hak milik perseorangan, perkongsian,syk
sendirian
berhad dan lain-lain pertubuhan antara tahun
2005 dan tahun 2011 (2m)
c.Huraikan pola pertumbuhan
pertubuhan berdasarkan jawapan pada b (2m)
2.Jadual di bawah menunjukkan
bilangan pertubuhan mengikut sektor pada tahun 2011.
Sektor
|
Jumlah PKS
|
Firma Besar
|
Pembuatan
|
37861
|
1808
|
Perkhidmatan
|
580985
|
10898
|
Pertanian
|
6708
|
2121
|
Pembinaan
|
19283
|
2857
|
Perlombongan
dan kuari
|
299
|
119
|
Jumlah
|
645136
|
17803
|
a.Sektor
manakah yang mempunyai bilangan pertubuhan paling banyak dalam PKS?. Berikan
dua contoh
pertubuhan dalam sektor itu. (2m)
b.Hitung %
bahagian sektor dalam jawapan a kepada jumlah PKS ( 2m)
c.Hitung
jumlah pertubuhan dalam setiap sektor (2m)
d.Peratusn
bahagian sektor terbesar PKS kepada jumlah pertubuhan ( 2m)
e.Peratusan
pertubuhan PKS kepada jumlah pertubuhan dan peratus pertubuhan firma besar
kepada
jumlah pertubuhan (2m)
4.Jadual di
bawah menunjukkan guna tenaga PKS , firma besar dan guna tenaga keseluruhan dari tahun
2009 hingga tahun 2012.
Butiran
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
Guna tenaga
PKS
|
4100952
|
4389823
|
4562815
|
4854142
|
Guna tenaga
firma besar
|
2800097
|
3294714
|
3403549
|
3606829
|
Guna tenaga
keseluruhan
|
6901049
|
7684537
|
7966364
|
8460971
|
a.Huraikan
pola aliran jumlah guna tenaga PKS dan firma besar (1m)
b.Hitung
kadar pertumbuhan guna tenaga PKS dan firma besar dari tahun 2010 hingga tahun
2012. (2m)
c.Hitung
kadar pertumbuhan purata PKS dan firma
besar antara tahun 2010 hingga 2012(2m)
d.Apakah
kesimpulan anda berdasarkan jawapan c ( 1m)
e.Hitung
peratusan guna tenaga PKS kepada guna tenaga keseluruhan dari tahun 2009 hingga
2012(2m)
f.Huraikan pola aliran guna
tenaga PKS kepada guna tenaga keseluruhan. (2m)
5.Jadual dibawah menujukkan data
gaji dan upah yang dibayar dan purata gaji tahunan per pekerja bagi PKS
mengikut Banci Ekonomi 2011.
Sektor
|
Gaji dan
upah yang dibayar (RM juta )
|
Purata gaji
tahunan per pekerja (RM)
|
Jumlah
|
54675
|
18335
|
Pertanian
|
911
|
12479
|
Perlombongan dan kuari
|
130
|
22759
|
Pembuatan
|
13079
|
|
Pembinaan
|
4403
|
|
Perkhidmatan
|
36152
|
|
a.Hitung
peratusan gaji dan upah yang dibelanjakan bagi setiap sektor ( 2m)
b.Hitung gaji dan upah bulanan per pekerja
bagi PKS dan setiap sector ( 2m)
c.Berikan
dua sebab gaji dan upah di sector perlombongan dan kuari adalah lebih tinggi
daripada sektor
pertanian. (2m)
d.Berikan
dua kesan negatif terhadap pelaksanaan gaji minimum terhadap PKS ( 2m)
e.Berikan dua kesan positif
terhadap pelaksanaan gaji minimum terhadap ekonomi ( 2m)
6.Jadual di bawah menunjukkan
nilai tambah (RM juta ) PKS mengikut sector pada tahun 2010.
Sektor
|
Nilai ditambah (RM juta )
|
|||
PKS
|
Mikro
|
Kecil
|
Sederhana
|
|
Jumlah
|
213922
|
54531
|
94067
|
65324
|
Pertanian
|
2665
|
343
|
937
|
1385
|
Perlombongan
dan kuari
|
378
|
13
|
95
|
271
|
Pembuatan
|
38058
|
1344
|
14348
|
22366
|
Pembinaan
|
7537
|
545
|
2227
|
4764
|
Perkhidmatan
|
165284
|
52286
|
76460
|
36538
|
a.Hitung
jumlah nilai ditambah PKS bagi sektor utama, kedua dan ketiga (3m)
b.Hitung
peratus nilai ditambah sektor utama,kedua dan ketiga kepada jumlah nilai
ditambah PKS (3m)
c.Hitung
peratus sumbangan PKS bersaiz mikro,kecil dan sederhana kepada jumlah nilai ditambah
PKS(3m)
7.Jadual dibawah menujukkan %
sumbangan PKS kepada KDNK antara tahun 2003 hingga tahun 2008 dan bilangan PKS
pada tahun 2005 di Malaysia.( Soalan STPM 2013 )
Tahun
|
Sumbangan PKS kpd KDNK ( %)
|
KDNK ( RM juta)
|
|
Bilangan PKS mengikut sektor pada tahun 2005
|
|
2003
|
28.70
|
418769
|
|
Sektor
|
Bilangan
|
2004
|
28.90
|
474049
|
|
Pertanian
Pembuatan
Perkhidmatan
|
34188
39373
474706
|
2005
|
29.40
|
522445
|
|
||
2006
|
29.90
|
574441
|
|
||
2007
|
31.10
|
642049
|
|
||
2008
|
31.40
|
742470
|
|
Jumlah
|
548267
|
a.Hitung nilai sumbangan PKS kpd
KDNK pada tahun 2005 dan tahun 2008 (2m)
b.Hitung kadar pertumbuhan nilai
sumbangan PKS dari tahun 2003 hingga tahun 2008 (3m)
c.Hitung peratusan PKS dalam
setiap sektor pada tahun 2005. (2m)
d.Nyatakan tiga langkah kerajaan
bagi meningkatkan pertumbuhan PKS ( 3m)
Bab Kemiskinan dan Agihan
Pendapatan
Kemiskinan mutlak merujuk kepada keadaan kekurangan pendapatan
untuk memenuhi sara hidup minimum ataupun memenuhi keperluan asas seperti
pakaian ,makanan dan tempat tinggal.
Kemiskinan relatif menerangkan kedudukan relatif sesuatu kumpulan
dengan kumpulan lain berdasarkan perbezaan tingkat pendapatan antara
kumpulan/etnik/strata
Pengukuran yang digunakan
Kemiskinan mutlak diukur berdasarkan pendapatan di bawah
garis kemiskinan yang ditetapkan oleh kerajaan atau taraf hidup yang lebih
rendah daripada pendapatan garis kemiskinan yang ditetapkan oleh kerajaan.
Kemiskinan relatif diukur berdasarkan tingkat pendapatan
bagi setiap kumpulan isi rumah.
Punca Kemiskinan Relatif
1.Perbezaan status sosio-ekonomi
– spt jurang pendidikan / jenis pekerjaan / jurang pendapatan
2.Proses pembangunan tidak
seimbangan antara wilayah/kawasan – misalnya pantai barat dengan
pantai timur Semenanjung Malaysia, /
Malaysia Barat dengan Malaysia Timur
3.Migrasi luar bandar ke Bandar
– pendapatan rendah bagi mereka yang
tidak berpendidikan dan
berkemahiran
– pendapatan rendah – wujud jurang pendapatan
dengan mereka yang berpendidikan
dan
berkemahiran.
4.Ekses pasaran - huraian mesti ada perkataan pendapatan /
upah
5.Modal
sama
6.Teknologi
7.Pendidikan
Formula Pengiraan
Kemiskinan mutlak
= Bilangan
isi rumah berpendapatan kurang daripada PGK (Pendapatan Garis
Kemiskinan) X 100
Jumlah isi rumah
Kemiskinan tegar bermaksud
kekurangan pendapatan untuk memenuhi keperluan makanan yang dapat memenuhi
keperluan asas dari segi nutrisi makanan dan minumam yang dapat memastikan tubuh badan adalah sihat.
Formula = Bilangan isi rumah
berpendapatan kurang daripada PGK makanan
X 100
Jumlah isi rumah
Kemiskinan Tinggi Di Lur Bandar
1.Akses
Pasaran – terhad – sistem pengangkutan yang kurang maju dan lokasi geografi yang
terpencil
dan pasaran
kecil
- bergantung
kepada orang tengah untuk memasarkan hasil pertanian – membeli dgn
harga yang rendah - kesannya
pendapatan rendah.
2.Teknologi - keluasan tanah yang kecil menghalang
penggunaan teknologi moden dalam sektor
pertanian. Penggunaan kaedah tradisional
menjejaskan produktiviti dan menyebabkan
hasil keluaran
adalah rendah. Maka pendapatan yang diperolehi juga rendah.
3.Pendidikan
– pdk luar bandar ramai yang kurang berpendidikan kerana ibu bapa mereka yang
kurang
memahami kepentingan
pendidikan. Taraf pendidikan yang rendah menghalang
penduduk luar bandar
untuk meningkatkan berkemahiran mereka serta kurang bersedia
untuk menerima
pembaharuan yang dibawa oleh kerajaan. Mereka terus miskin..
Terangkan usaha pembasmian kemiskinan melalui Dasar Pendidikan Negara.
Dasar
pendidikan Negara bermatlamat melahirkan tenaga kerja yang berkualiti dan
berkebolehan
menerusi sistem yang berkualiti.
Sistem pendidikan negara sentiasa ditambahbaik sejajar dengan keperluan semasa
. Masyarakat berpendidikan dapat menyumbang dalam pembangunan ekonomi negara
dan membantu membasmi kemiskinan dalam negara.
Strategik
yang dilaksanakan.
1.Menyediakan
peluang pendidikan asas selama 9 tahun untuk rakyat dan meningkatkan mutu
pendidikan
2.Memperluaskan
pendidikan vokasional dan teknik untuk melahirkan lebih ramai tenaga buruh
mahir
dan berpengetahuan.
3.Mengada
dan memperkembangkan kualiti tenaga pengajar melalui latihan dan kursus serta
mendirikan lebih banyak sekolah selaras dengan
pertambahan bilangan kanak-kanak.
4.Mengagihkan
peruntukan pembangunan pendidikan secara adil iaitu memberi peruntukan yang
lebih
ke kawasan luar bandar atau pendalaman yang
masih ketinggalan dari segi kemudahan pendidikan
berbanding di kawasan bandar.
Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (
FAMA)
Fungsi - 1.memperbaiki system pemasaran,memperluas
dan memajukan pasaran baharu bagi hasil-hasil
pertanian untuk meningkatkan
pendapatan para petani di kawasan luar bandar.
2. Menyediakan perkhidmatan untuk membangunkan dan memajukan pengurusan
yang cekap
dalam aktiviti
pemasaran dan pemprosesan hasil-hasil
pertanian.
Program –
1.Gerai
Buah-Buahan Segar – membangunkan rangkaian gerai di seluruh Negara. Pengguna
membeli
secara terus . Meningkatkan pendapatan
petani.
2.Pusat Transformasi Luar Bandar
(RTC) – menyediakan pdk kampong kemudahan untuk menjual hasil pertanian yang
berbentuk nilai tambah yang tinggi secara langsung kpd pengguna. RTC juga pusat
integrasi perkhidmatan seperti pengumpulan,pemprosesan dan pengedaran hasil
pertanian , khidmat nasihat perniagaan dan program pembangunan keusahawaan.
Program Pembangunan Rakyat Termiskin ( PPRT) – MEMBASMI KEMISKINAN
TEGAR
1.Program
dilaksanakan untuk meningkatkan peluang pekerjaan dan pendapatan bagi golongan
yang
miskin tegar.
2.Membantu rakyat menyewa atau
membeli rumah sendiri melalui Program Perumahan Rakyat
3.Membantu
menambah pendapatan melalui pinjaman tanpa faedah untuk membeli saham dalam
skim
amanah saham ( ASB –PPRT)
4.Program 1AZAM menyediakan
peluang pekerjaan kepada golongan rakyat miskin tegar dan miskin.
Soalan Kuantitatif
1Jadual dibawah menujukkan
Pekali Gini mengikut etnik dan strata Malaysia tahun 2002 dan 2004
Butiran
|
Pekali Gini
|
|
Tahun 2002
|
Tahun 2012
|
|
Malaysia
|
0.461
|
0.431
|
Etnik
|
||
Bumiputera
|
0.435
|
0.421
|
Cina
|
0.455
|
0.422
|
India
|
0.399
|
0.443
|
Lain-lain
|
0.449
|
0.435
|
Strata
|
||
Bandar
|
0.439
|
0.417
|
Luar bandar
|
0.405
|
0.382
|
1.Terangkan bagaimana nilai
Pekali Gini dapat menunjukkan kesaksamaan agihan pendapatan (2m)
2.Huraikan
keadaan agihan pendapatan antara tahun 2002- 2012
a.bagi Malaysia (2m)
b.Antara kumpulan etnik Bumiputera , Cina dan India (2m)
c.Antara luar
Bandar dengan Bandar ( 2m)
3.Huraikan
dua langkah yang diambil oleh kerajaan untuk meningkatkan pendapatan bagi
penduduk di
luar bandar. (2m)
No comments:
Post a Comment